Digitala verktyg främjar bildskapande i förskolan
Digitala bildverktyg behöver inte vara passiva, utan kan alstra nyfikenhet och skaparlust. Det visar Anna Rambergs avhandling, som ger exempel på hur konstbaserade bildaktiviteter kan användas i förskolans undervisning.
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2024/12/anna-ramberg-320x320.jpeg)
Bor i Stockholm
Född 1982
Disputerade 2024-11-15
vid Högskolan Dalarna
Selfies, springfilmer och tjuvjakter. Förskolebarns bildskapande och estetiska utforskande med digitala verktyg
Varför blev du intresserad av ämnet?
– När jag arbetade som förskollärare upplevde jag att det var ganska svårt att erbjuda barnen kreativa bildskapande aktiviteter med digitala verktyg – det blev mest samma appar hela tiden, och barnen kom sällan med egna initiativ. Under en masterutbildning på Konstfack i visuell kultur och lärande med inriktning mot bildpedagogik började jag därför spåna över hur man kan använda mer konstbaserade metoder.
Vad handlar avhandlingen om?
– Den handlar om hur barnens estetiska utforskande gestaltar sig när de använder digitala verktyg – och hur verktygen kan användas på ett mer kreativt sätt. Jag erbjöd 22 förskolebarn mellan 4 och 6 år förslag till bildskapande aktiviteter med inspiration från två konstnärer. Med hjälp av visuell etnografi, posthumanistiska teorier och a/r/tografi – där bilder betraktas som resultatet av ett nätverk av medskapande aktörer – har jag sedan undersökt barnens bildskapande och försökt förstå hur exempelvis appar, kompisar, blickar, leksaker, kamerafilter och Googles algoritmer fungerar som medskapare av bilderna.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Avhandlingen åskådliggör att digitala bildverktyg kan förstås som visuella begärsmaskiner som ger upphov till skaparimpulser hos barnen. Jag har delat in de resulterande bilderna och filmerna i sex kategorier: fabulativa, maskin-, nätverks-, haptiska, ritornello- och nomadbilder. Tillsammans visar dessa bilder att digitala verktyg kan möjliggöra en ny blick på omgivningen i barnens estetiska utforskande.
– Avhandlingen ger också exempel på hur konstbaserade a/r/tografiska förslag kan användas för att uppmuntra ett öppet estetiskt utforskande med digitala verktyg. Dessutom visar den hur barnens bilder kan fungera som underlag för diskussioner om bilders äkthet och möjligheter, vilket främjar såväl barnens som förskollärarnas visuella kompetens.
Både jag och pedagogerna överraskades av att barnen ständigt omskapade och omförhandlade de digitala verktygen. Särskilt förvånade blev vi av deras ”springfilmer”, där de använde kameran medan de sprang, hoppade, snurrade och rutschade.
Anna Ramberg
Vad överraskade dig?
– Både jag och pedagogerna överraskades av att barnen ständigt omskapade och omförhandlade de digitala verktygen. Särskilt förvånade blev vi av deras ”springfilmer”, där de använde kameran medan de sprang, hoppade, snurrade och rutschade. I dessa bilder och filmer uppstod en annorlunda estetik som verkade fascinera barnen.
Vem har nytta av dina resultat?
– Min avhandling bidrar till förståelsen av barns bilder och bildskaparprocesser – ett område som inte har studerats särskilt mycket i forskningen om förskolan. Resultaten kan även inspirera förskollärare att använda digitala bildverktyg på nya sätt och nyansera diskussionen om skärmar i förskolan: digitala verktyg behöver inte innebära passivitet, utan kan lika gärna väcka nyfikenhet och lust till skapande.
Relaterade länkar
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/ifous-hog-cta-puff2-720x495.png)
Skolbibliotek
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2023/08/webb-skolbibb-720x240.jpg)
Tematiska projekt i fritidshemmet
![](https://www.skolporten.se/app/uploads/2025/01/bild-kurs-mindre.png)