Hoppa till sidinnehåll
Bild

Didaktik för textilt hantverk

Publicerad:2012-08-16
Uppdaterad:2012-08-29
John Miller
Skribent:John Miller
Mari Rorgemoen

Född 1949
i Øyfjell, Norge

Disputerade 2012-05-30
vid Åbo Akademi, Vasa i Finland

 

 

 

Avhandling

Mellom tradisjon og spel. Didaktikk for tekstil folkekunst

Med sin avhandling om didaktik för textil folkkonst vill Mari Rorgemoen bidra till att utveckla ämnets teori och praktik.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag undervisar på Institutet för folkkultur i Telemark och mitt fackområde är textil. Utbildningen är relativt ny och det finns ett behov av att forska om och utveckla en didaktik för textil folkkonst.

Vad handlar avhandlingen om?

– Forskningsfrågan är hur man utvecklar en forskningsbaserad utbildning om de grundläggande principer som utmärker traditionell folkkonst. Avhandlingen består av tre artiklar som handlar om utövandet av textil folkkonst och didaktiska frågeställningar, där mina egna erfarenheter av att arbeta med att brodera ingår. Jag har undersökt textilobjekt som är ett resultat av institutionell utveckling med traditionella tekniker och undersökt vad som är kvar. Jag gör också ett undervisningsupplägg för elever som kopierar en broderad textil. Dessutom har jag genom mötet med en egen kreativa process i en textil tradition studerat min egen lärprocess.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att didaktik i folkkonst handlar om spelregler, spelrum, samspel och spatialitet i spannet mellan tradition och improvisation. Mina intervjuer med studenter visar att det alltid finns ett spelrum för utövarens improvisation. I studenternas egen lärprocess upptäckte de att den som gjort originalet också hade improviserat. För mig som lärare blir det därför fel att gå in och korrigera. Jag belyser också behovet av att utveckla språkliga redskap i den skapande och kopierande processen som integrerar både teori och praktik.

Vad överraskade dig?

– Att en kopieringsprocess tänkt att träna materialproduktion och teknik, för studenterna blev ett möte på flera andra sätt; både tekniskt och kompositionsmässigt och estetiskt. För en del av dem blev det en emotionell kamp mellan teknisk förförståelse, estetik och improvisation.

Vem har nytta av dina resultat?

– Det här är ett nytt ämne och det är alltid problem för att ämne att hitta en praktik. Min avhandling kan vara till nytta för alla som ska undervisa i textil folkkonst.

Lotta Nylander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev