Hoppa till sidinnehåll
Bild

Didaktik för textilt hantverk

Publicerad: 2012-08-16
Uppdaterad: 2012-08-29
John Miller
Skribent: John Miller
Mari Rorgemoen

Född 1949
i Øyfjell, Norge

Disputerade 2012-05-30
vid Åbo Akademi, Vasa i Finland

 

 

 

Avhandling

Mellom tradisjon og spel. Didaktikk for tekstil folkekunst

Med sin avhandling om didaktik för textil folkkonst vill Mari Rorgemoen bidra till att utveckla ämnets teori och praktik.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag undervisar på Institutet för folkkultur i Telemark och mitt fackområde är textil. Utbildningen är relativt ny och det finns ett behov av att forska om och utveckla en didaktik för textil folkkonst.

Vad handlar avhandlingen om?

– Forskningsfrågan är hur man utvecklar en forskningsbaserad utbildning om de grundläggande principer som utmärker traditionell folkkonst. Avhandlingen består av tre artiklar som handlar om utövandet av textil folkkonst och didaktiska frågeställningar, där mina egna erfarenheter av att arbeta med att brodera ingår. Jag har undersökt textilobjekt som är ett resultat av institutionell utveckling med traditionella tekniker och undersökt vad som är kvar. Jag gör också ett undervisningsupplägg för elever som kopierar en broderad textil. Dessutom har jag genom mötet med en egen kreativa process i en textil tradition studerat min egen lärprocess.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att didaktik i folkkonst handlar om spelregler, spelrum, samspel och spatialitet i spannet mellan tradition och improvisation. Mina intervjuer med studenter visar att det alltid finns ett spelrum för utövarens improvisation. I studenternas egen lärprocess upptäckte de att den som gjort originalet också hade improviserat. För mig som lärare blir det därför fel att gå in och korrigera. Jag belyser också behovet av att utveckla språkliga redskap i den skapande och kopierande processen som integrerar både teori och praktik.

Vad överraskade dig?

– Att en kopieringsprocess tänkt att träna materialproduktion och teknik, för studenterna blev ett möte på flera andra sätt; både tekniskt och kompositionsmässigt och estetiskt. För en del av dem blev det en emotionell kamp mellan teknisk förförståelse, estetik och improvisation.

Vem har nytta av dina resultat?

– Det här är ett nytt ämne och det är alltid problem för att ämne att hitta en praktik. Min avhandling kan vara till nytta för alla som ska undervisa i textil folkkonst.

Lotta Nylander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj

Andraspråksutveckling i förskolan

I den här kursen som leds av Anniqa Sandell Ring får du konkreta verktyg för att stärka din kunskap om andraspråksutveckling i förskolan. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Exploring iPads in Practitioners' Repertoires for Language Learning and Literacy Practices in Kindergarten

2013-01-07
Vilken roll kan en pekdator eller lärplatta ha för språkinlärning och skrivkunnighet i förskolor? Det undersöker författarna i denna artikel, där de har analyserat samtal som uppstått under barnens användande av surfplattor på en mångkulturell förskola.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) – En arena för lärarstudenter att utveckla sin ledarskapsförmåga

2012-09-06
Det går att läsa om ledarskap, men att utöva ledarskap måste tränas i praktiken. I en artikel om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) diskuterar och problematiserar artikelförfattarna hur lärarstudenters ledarskap kommer till uttryck och vad som påverkar möjligheterna att kunna utveckla ledarskap.

Neoliberal teacher preparation: Conceptualising a response in the US borderlands

2013-02-14
Nyliberal kapitalism har främjat en anda av konkurrens mellan skolor, lärare och elever, och i USA har det blivit allt vanligare att lärarutbildningarna hålls ansvariga för hur deras lärare inverkat på elevernas prestation, skriver Peter Farruggio och Michael D. Guerrero i denna artikel.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Att lära med Skype

2012-04-04
I artikeln "Ett givande lärande med Skype" visar två lärare på Myrsjöskolan i Nacka hur Skype som IT-verktyg kan användas i ämnesövergripande undervisning, och vid samarbeten mellan skolor lokalt och globalt. Resultatet blev ett ämnes- och klassövergripande projekt inom NO och SO, där eleverna inte bara utvecklade ämneskunskaper utan också fick nya sociala kontakter.

Det handlar om allas rätt till kunskap

2013-03-01
I dag lämnar UR in sitt budgetunderlag för 2014–2019 till kulturdepartementet enligt public serviceutredningens förslag. Genom ökade medel kan UR stärka utbildning och folkbildning i samhället. Ett tjugotal ledande företrädare för utbildning och folkbildning, bibliotek och folkrörelser föreslår tillsammans med UR en kunskapsreform i en debattartikel i Dagens Nyheter.
Nyhetskategorier

Skapandekraft ska lära skolbarn mer

2012-08-17
Vad sägs om ett ämne på skolans schema som heter "Jag hatar matte", "Monsterverkstad", "Jorden runt med textil", eller "Tusen turkosa toner"?Det handlar om Skapande skola, nu för femte läsåret i rad, som engagerar elever, lärare och kulturaktörer på Gotland.
Nyhetskategorier

Killfröken: Hjärnforskningen om lärandet

2013-04-30
Sedan ett tag tillbaka är jag lite grann inblandad i ett projekt för att utveckla något nytt i kommunen där jag jobbar. Man skulle kunna kalla det en skola, för det kommer det att bli. Men samtidigt är det något så otroligt mycket större än en skola, skriver Killfröken i ett blogginlägg.

OECD/Pisa tar steget ner i skola och klassrum

2013-04-09
OECD har med utgångspunkt i Pisa, i samarbete med olika intressenter i USA, utvecklat ett nytt utvärderingsinstrument, The OECD Test for Schools. Testet är planerat att börja användas i USA i september 2013. OECD förhandlar nu med fler länder.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.