Hoppa till sidinnehåll
Estetiskt lärande

"Clownarbete ger öppenhet för lek"

Publicerad:2011-05-04
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Kan en clown göra skillnad i klassrummet?I avhandlingen ”Karneval i klassrum – Kunskap på hjul. En studie av elevers möten med clown analyserade med narrativ metod och poetisk etnografi” har Birgitta Silfver undersökt vilken betydelse mötet med clowner kan få för elever i grundskolan.

Birgitta Silfver

Född 1950
i Stockholm

Disputerade
2011-04-15

vid Åbo Akademi, Vasa

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Karneval i klassrum – Kunskap på hjul. En studie av elevers möten med clown analyserade med narrativ metod och poetisk etnografi.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Det bottnar i min egen fascination och upptäckt av clownen. Clownen är en hoppfull gestalt, den ramlar men reser sig alltid tack vare sin humor. Jag började fundera över vad arbete och lek med clowngestalten kunde tillföra mina elever.

Vad handlar avhandlingen om?

– Avhandlingen handlar om den betydelse arbetet med clown kan få för elever i grundskolan. Jag har videofilmat och intervjuat elever och lärare. Redovisning sker i form av narrativ metod och poetisk etnografi. Genom en litteraturstudie av den historiska clownen och genom att intervjua verksamma clowner har jag funnit ett antal meningsskapande funktioner som utgör klangbotten för vad konsten, här clownen, kan erbjuda eleverna. Det är ett konstdidaktiskt arbetet sett ur både lärarperspektiv och elevperspektiv.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Arbetet visade sig vara en konstform som gör reflektion djup och personlig och väcker frågor om identitet. Genom arbetet med clown stiger existentiella frågor fram. En god och vänlig atmosfär i klassrummet skapas. Clownarbete ger öppenhet för lek, skapande och fantasi.

Vad överraskade dig?

– Att alla de meningsskapande funktioner som jag hittat hos den historiska clownen återfanns i arbete i klassrummet. Att högstadieelever så totalt kunde ge sig hän i leken. Det var en lek på stort allvar. Att den japanska haikudiktningen visade sig vara ett så gott språk för att fånga transformationen som skedde i elevernas clowngestalter.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare som vill jobba med estetiska lärprocesser, konstdidaktiker, alla som är kämpar för ett utvidgat kunskapsbegrepp i skolan.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev