Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Buller stör läsförståelsen

Publicerad:2010-06-22
Uppdaterad:2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Om man har svag koncentrationsförmåga är det svårare att minnas och förstå vad man läser i bullriga miljöer. Det visar Patrik Sörqvist i sin avhandling, The role of working memory capacity in auditory distraction.

Patrik Sörqvist

Född 1981
i Gävle

Disputerade
2010-06-04

vid Luleå tekniska universitet med avhandlingen:

Avhandling

The Role of Working Memory Capacity in Auditory Distraction

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Mitt huvudintresse har alltid varit kognitionspsykologi. Det blev därför naturligt att ägna min forskning åt hur minnet fungerar.

Vad handlar avhandlingen om?

– Den handlar om individuella skillnader i mottagligheten för störande ljud. I tidigare forskning har man inte sett något samband mellan effekterna av oönskade ljud och förmågan att koncentrera sig. Min avhandling visar att sambandet visst finns, men att det bara uppkommer i vissa situationer.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Jag har undersökt vilka situationer som det finns ett samband mellan effekterna av ljud vid skolrelaterade uppgifter (som läsförståelse) och förmågan att koncentrera sig. Ljud som påverkar läsförståelsen negativt har mindre effekt på individer med hög koncentrationsförmåga. Detta gäller i första hand överraskande ljud, som en oväntad signal, men också vid bakgrundstal, framför allt när det berör något som är relaterat till den aktuella uppgiften.Jag har också utvecklat en modell för hur vi bör betrakta arbetsminneskapaciteten (ungefär det samma som koncentrationsförmågor). Tidigare har man betraktat arbetsminnet som en enda förmåga; jag visar teoretisk och empiriskt att man bör dela upp begreppet i funktionellt olika kognitiva förmågor.

Vad överraskade dig?

– Tidigare studier som visat att det inte finns något samband mellan koncentration och ljudstörningar detta var överraskande och visade sig bara gälla i särskilda situationer.

Vem har nytta av dina resultat?

– Dels de som är intresserade av grundforskningsfrågor. Men också beslutsfattare som ska genomföra bullerinterventioner de bör rikta sina insatser på grupper med låg koncentrationsförmåga, som till exempel barn under 12 år. Kanske kan man inom skolan också lära sig vad som skapar en bra ljudmiljö i klassrummet.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev