Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Bristande organisation drabbar verksamhetsförlagd utbildning (VFU)

Publicerad:2013-06-13
John Miller
Skribent:John Miller

Det är långt mellan styrdokument och genomförande när blivande lärare ger sig ut på verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Det visar Lena Manderstedts avhandling som vittnar om hur bristande organisation spiller över på VFU:n.

Lena Manderstedt

Född 1966
i Luleå

Disputerade 2013-05-28
vid Luleå tekniska universitet

 

Avhandling

Växelspel med förhinder: Skärningspunkter i verksamhetsförlagd svensklärarutbildning

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är själv utbildad gymnasielärare och har tagit emot lärarstudenter men också själv varit på praktik, som det då hette, under min utbildning. En period jobbade jag också som VFU-ansvarig i en inriktning vid Luleå tekniska universitet och som så kallad VFU-länk.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om hur verksamhetsförlagd utbildning (VFU) formuleras i styr- och policydokument. Jag har granskat över 400 dokument från 22 lärosäten och tittat på vad man säger om VFU och vilken betydelse VFU tillskrivs. Vilken verksamhet kallas för VFU, hur organiseras och regleras VFU? Min studie inriktar sig på svenskinriktningarnas VFU-dokument. Grundfrågan har varit vilken slags svensklärare man retoriskt säger sig vilja utbilda i de här dokumenten. Jag har även intervjuat nio lärarutbildare samt sex studenter om hur de förhåller sig till VFU.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– I alla utsagor framhålls VFU som viktigt, värdefullt och avgörande för studentens yrkesidentitet. Trots det har VFU i realiteten en svagare position jämfört med den högskoleförlagda utbildningen. Orsakerna är flera. Organisatoriska hinder försvårar för lärarutbildarna från lärosäten och skolverksamheter att ha en bra kontakt kring studenterna. Det går också att identifiera olika kulturer och förhållningssätt på lärosäten och i skolverksamheter.

– Flera studenter vittnade om att de ute på skolorna mötte ett motstånd när det gäller den ämneskunskap de hade med sig och att de fick sitt yrkesval ifrågasatt av lärarutbildarna. En kritisk punkt är hur genomförandet av VFU bedöms, bland annat för att ämnet formuleras svagt i jämförelse med personliga egenskaper. Kort sagt finns det en ”verklighetsklyfta” mellan teori och praktik som ännu inte har överbryggats. Min studie vittnar tydligt om ett stort behov av utökad samverkan mellan lärosäten och skolor.

Vad överraskade dig?

– Att VFU till dominerande del läggs ut i språkinriktade kurser. Möjligen beror det på att man tänker att studenterna behöver öva sig mer på språkundervisning än exempelvis ämnen som litteratur eller media.

Vilka har nytta av dina resultat?

– Alla inom lärarutbildningen, både verksamma inom universiteten och ute på skolorna, som på något sätt arbetar med VFU. Kanske även politiker och andra som på olika nivåer som formulerar styr- och policydokument.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev