Bollspel styr idrottsundervisningen
Bollsport dominerar idrottsundervisningen och de elever som sysslar med sådant på fritidenhar stort inflytande på gymnastikektionerna. Det leder till att de får högre betyg än andraelever. Det visar Mikael Londos i avhandlingen Spelet på fältet. Relationen mellan ämnetidrott och hälsa i gymnasieskolan och idrott på fritid .
Född 1956
i Malmö
Disputerade 2010-10-08
vid Malmö Högskola med avhandlingen:
Spelet på fältet. Relationen mellan ämnet idrott och hälsa i gymnasieskolan och idrott på fritid
Varför blev du intresserad av ämnet?
Jag är idrottslärare i grunden och i 17 år har jag varit lärarutbildare i Malmö. Jag har ocksåen fil. kand. i pedagogik, därför var det naturligt att gå vidare till forskarutbildning inomidrottsämnet.
Vad handlar avhandlingen om?
Den handlar om relationen mellan idrottsundervisning i gymnasiet och idrott på fritiden idrottersom läraren har erfarenhet av och sådana som eleverna har erfarenhet av och som de har med sig ini skolidrotten. Jag har intervjuat 16 idrottslärare på gymnasiet och använt Bourdieus begrepp därutbildning är ett fält som skolan är inbäddad i. Idrott är ett eget fält. Det är relationenmellan dessa som jag har undersökt. De erfarenheter som lärare och elever har påverkarundervisningen och jag har undersökt hur och varför de tillåts att göra det.
Vilka är de viktigaste resultaten?
Idrottsämnet är väldigt påverkat inte bara av lärarnas och elevernas erfarenheter, utan ocksåav idrotter som får stor uppmärksamhet alltså lagbollspel, som får stort utrymme, inteminst i media. Att undervisningen ser ut på det här sättet tas för givet av alla. De som håller på med bollpå fritiden tillåts att styra undervisningen, trots att boll inte nämns i kursplanen. Det gördäremot dans, men den är ofta frivillig. Konsekvensen blir att de som inte sysslar med bollantingen accepterar att det är som det är, eller skolkar från idrottsundervisningen. Lärarna och de bollsportande eleverna sätter stort värde på och erkänner varandra. Eftersom dehela tiden kan visa upp vad de är bra på, får de också högre betyg än de andra eleverna.
Vad överraskade dig?
Att dominansen av boll var så massiv, sättet som undervisningen läggs upp på och svaret påvarför den läggs upp som den gör.
Vem har nytta av dina resultat?
Förhoppningsvis de som skriver kursplanerna, idrottslärare som kan betrakta sinundervisning utifrån det perspektiv som jag här lägger fram. Lärarstuderande i idrott ochhälsa. Dessutom skolforskare men även idrottsforskare som inte har skolperspektivet.