Bloggar bra verktyg på teknologutbildningen
Hur kan man använda webben för att utveckla språklig kompetens? Linda Bradley har undersökt hur studenter kan använda blogg och wiki vid språkinlärning. Resultatet visar att det finns en stor pedagogisk potential i verktygen.
Född 1961
i Mölndal.
Disputerade 2013-05-19
vid Göteborgs universitet.
Language learning and technology. Student activities in web-based environments
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag är språklärare i botten och har en kandidatexamen i informatik. Det är spännande att se hur man kan använda webben för att utveckla sitt språk.
Vad handlar avhandlingen om?
– Jag har tittat på hur teknologer på IT, informationsteknikprogrammet, kan använda de två olika kommunikationsformerna blogg och wiki för att utveckla sitt språk. På bloggen skriver man först och får sedan blogginlägg som respons, wiki är en teknologi som innebär att alla kan dela och skriva, som exempelvis wikipedia. De erbjuder stor rörlighet i texten, det är lätt att ändra om, utveckla resonemang.
– Studien är gjord på en introduktionskurs i engelska där man lär sig att använda engelska i mer formella sammanhang, som rapportskrivande. Jag har gjort fyra empiriska studier. I tre av dem använder studenterna en wiki för att skriva uppsatser som dels handlar om formellt inriktad text, dels om referenshantering och vilken typ av källor man kan använda sig av i tekniska rapporter. Studenterna arbetade även med responsarbete på wikin. Blogguppgiften var en friare form, studenterna skulle via en blogg analysera dikter utifrån sitt eget ämnesområde och få bloggsvar från amerikanska litteraturstudenter.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att interaktionen var så mångfasetterad, det blev många olika typer av texter, exempelvis hamnade flera studenter i argumentationer där de drev fram sin poäng till källkritiska diskussioner. Jag såg också att själva formen, att arbeta med exempelvis wiki och blogg visade på en stor potential. Här finns mycket att jobba vidare med som pedagog. Då handlar det framförallt om att finjustera de pedagogiska verktygen, att ge studenterna tydliga instruktioner.
Vad överraskade dig?
– Att det var av oerhört stor betydelse hur skrivuppgiften introducerades. Studenterna behövde tydliga instruktioner kring syfte och ramar för när skrivarbetet väl sattes igång var det självgående. Studenter behöver få konkreta exempel på hur man kan uttrycka sig för att skapa rätt bemötande i olika språkkulturer.
– Det som också överraskade mig var att även om engagemanget var väldigt stort när uppgiften genomfördes så avslutades dialogen när skoluppgiften var över. Jag hade nog haft en tanke att skolarbetet skulle ta ett steg utanför skolan.
Vem har nytta av dina resultat?
– Språklärare som är intresserade av skrivandet på nätet. Men också för lärarutbildningar , att se hur man kan använda sig av plattformar på nätet för att utveckla språkkunskaper. Blogg och wiki är gratisverktyg som är ganska lätta att använda sig av.
Hanna Nolin