Hoppa till sidinnehåll
Samhällskunskap

Blivande lärare osäkra på att undervisa i ekonomi

Publicerad: 2023-10-05
Uppdaterad: 2023-10-10
Susanne Sawander
Skribent: Susanne Sawander

Lärarutbildningen behöver revideras för att bättre rusta blivande samhällskunskapslärare att undervisa i ekonomi. Det visar Niclas Modig som forskat om hur lärarstudenter förbereds för att undervisa i ekonomi på gymnasiet.

Niclas Modig
Niclas Modig

Bor i Karlstad
Född 1973

Disputerade 2023-06-02
vid Karlstads universitet

Avhandling

Hur kan ekonomi göras begripligt? En studie om villkor för kraftfull ekonomiundervisning i samhällskunskap

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Intresset väcktes redan när jag själv utbildade mig till samhällskunskapslärare på 1990-talet. Jag läste nationalekonomisk inriktning och insåg verkligen hur många frågor i livet som påverkas av och knyter an till just ekonomi. Vi behöver förstå många ekonomiska begrepp för att kunna ta bra beslut.

Vad handlar avhandlingen om?

– Övergripande handlar den om hur samhällskunskapslärare förbereds för att undervisa i ekonomi och vilka ekonomiska begrepp som är särskilt viktiga att behärska. Avhandlingen bygger på fyra delstudier där jag i den första genom en enkät bett nationalekonomer ranka de viktigaste grundläggande ekonomiska kunskaperna och begreppen. Den här så kallade topplistan har jag sedan jämfört med ekonomiinnehållet i 17 läroböcker som riktar sig till de grundläggande samhällskunskapskurserna på såväl yrkesinriktade som högskoleförberedande program på gymnasiet.  Vidare har jag intervjuat blivande samhällskunskapslärare. Hur förbereds de för att undervisa i ekonomi, vad innehåller undervisningen? Hur säkra känner de sig efter avslutad ekonomikurs att kunna undervisa elever i ämnet?

Vi på lärarutbildningen bör fundera på hur vi kan revidera ekonomiutbildningen för blivande samhällskunskapslärare så att de får med sig de kunskaper de behöver.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Topplistan som jag fick fram genom enkäten till nationalekonomerna belyser sex ekonomiska begrepp som de anser bör tas upp i grundläggande undervisning i ekonomi: alternativkostnad, ränta, marginalbegrepp, efterfrågan/utbud, inflation och tillväxt. I de läroböcker jag undersökt beskrivs inflation och tillväxt, efterfrågan/utbud samt ränta i samtliga 17 böcker. Däremot tar ingen bok upp marginalbegrepp, alltså det som sker på marginalen eller begreppet alternativkostnad som har att göra med de ekonomiska val vi behöver göra. Läroböckerna har generellt sett ett vardagligt språk och ibland saknas akademiska begrepp. Det här är särskilt tydligt i läroböcker för yrkesprogrammen. Dessa brister är problematiska på flera sätt. Dels för att de bygger på skillnaderna mellan elever i yrkesprogram respektive högskoleförberedande program. Dels för att undervisningen bör växla mellan ett vardagligt och akademiskt språk för att lärandet ska utvecklas. 

– Resultaten visar vidare att lärarstudenter är osäkra såväl före som under och efter ekonomiutbildningen. Studenterna får med sig mycket teoretiska kunskaper men undervisningskompetensen blir lidande och få känner sig efter avslutad kurs säkra på att själva kunna undervisa i ämnet. 

– De slutsatser jag drar är att vi på lärarutbildningen bör fundera på hur vi kan revidera ekonomiutbildningen för blivande samhällskunskapslärare så att de får med sig de kunskaper de behöver. Likaså behöver läromedelsföretagen se över innehållet i sina läromedel i ämnet. 

Vad överraskade dig? 

– Framför allt att grundläggande ekonomiska termer och akademiska begrepp ibland saknas i läromedlen. Men också att lärarstudenter är så osäkra. Många i studien var övertygade om att de skulle bli underkända på tentamen, sen visade det sig att de fick väl godkänt. Det vittnar om en osäkerhet gällande den egna kompetensen. 

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärarutbildningen kommer att ha stor nytta av dem då resultaten kan utgöra en grund för hur vi kan förändra utbildningen till det bättre. Även läromedelsförfattare och -förlag hoppas jag tar till sig resultaten. Likaså skolpolitiker och då tänker jag framför allt på det faktum att skillnaderna i ekonomiundervisning riskerar att befästa skillnader mellan elever i yrkesprogram respektive högskoleförberedande program. 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Åk F–6
Dela via: 

Relaterade artiklar

Forskning och utveckling kategorier

Blivande förskollärare behöver ökad interkulturell kompetens

2024-02-01
I en mer komplex och orolig värld behöver blivande förskollärare bli mer förberedda inför att undervisa kring normer som rör samtid, religion och världsbilder. Vad är deras egen världsbild kontra samhällets baserat på kunskap och vetenskap? Känner de sig inkluderade i sättet som det undervisas på förskollärarprogrammet inom det här området? En ny nationell studie…
IlIllustration: Peter Gehrman

Digitaliseringen i skolan och förskolan: Distraktion eller möjlighet?

2022-12-20
Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter har inneburit såväl fördelar som nackdelar. Forskare som Skolporten talat med efterlyser mer fokus på didaktik, skärpta regler för IT-företag och bättre fortbildning i den nya nationella digitaliseringsstrategin.

Lycklig är den som har en öppen väg framför sig

2024-06-26
Studiens övergripande syfte är att beskriva förutsättningar och hinder för romskt liv i Malmö. Syftet är också att beskriva förutsättningar, möjligheter och utmaningar som tjänstepersoner som arbetar med romsk inkludering upplever för sitt och kommunens arbete med att förverkliga lagen om nationella minoriteten avseende romer. (pdf)
Nyhetskategorier

"Ledarkris i den ekonomiska krisens fotspår"

2023-04-21
För att behålla skickliga skolledare i skolan uppmanar Sveriges Skolledare arbetsgivarna att utgå från industrimärket även för skolledares löneökningar. Att skolledare långt ifrån kompenseras lönemässigt för deras ansvar får konsekvenser för barnens och elevernas kunskapsutveckling, skriver företrädare för Sveriges Skolledare.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.