Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Blinda kvinnor utestängdes från samhället

Publicerad:2010-05-28
Uppdaterad:2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Som blind kvinna vid förra sekelskiftet var det i stort sett omöjligt att få ett yrke att försörja sig på. Oavsett hur begåvad man var. Beatrice Christensen Sköld berättar en oskriven historia i sin avhandling Vi kan inte alla passa till hantverkare: Blinda kvinnors bildningsprocess 1879-1923 .

Beatrice Christensen Sköld

Född 1941
i Helsingfors

Disputerade
2010-06-01

vid Stockholms universitet med avhandlingen:

Avhandling

Vi kan inte alla passa till hantverkare: Blinda kvinnors bildningsprocess 1879-1923

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag jobbade på Talboks- och punktskriftsbiblioteket. När jag skrev en artikel om bibliotekets kvinnliga grundare insåg jag att blinda kvinnors historia inte var skriven.

Vad handlar avhandlingen om?

– Blinda kvinnors bildningprocess, från 1879 till 1923. 1879 grundade staten ett särskilt institut för blinda. Jag använde skolan som ingång för avhandlingen, eftersom det finns ett stort källmaterial i Tomtebodaskolans arkiv.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Utbildningen på blindinstitutet var inte densamma för pojkar och flickor. De teoretiska ämnena var samma men därutöver fick pojkarna en yrkesutbildning. Flickornas praktiska utbildning bestod av handarbete. De fick lära sig strumpstickning men det kunde de inte försörja sig på, för konkurrensen var hård. Istället för att göra dem självständiga så gjorde man dem helt beroende av understöd. De flesta blinda kvinnor slutade på fattighuset på ålderns höst.
– Det vände något på 1920-talet när De Blindas förening startat egna verkstäder och kronprinsessan Margaretas Arbetsnämnd hade byggt upp ett stödjande nätverk över hela landet.

Vad överraskade dig?

– Att det var så många hinder på vägen för blinda kvinnor. Det gällde kvinnor i hela samhället och funktionsnedsättningen var naturligtvis ännu en barriär. Första blinda kvinnan tog studenten först 1946. Det fanns flera starka personligheter bland de blinda kvinnorna. Men även om de var väldigt begåvade var det omöjligt för dem att göra karriär utanför den egna intresseorganisationen.

Vem har nytta av dina resultat?

– Funktionshindrades historia är en bristvara och museerna har också glömt bort den. Därför såg jag det som en väldigt viktig uppgift att ge den här gruppen sin historia. Jag har visat hur blindskolan förde samman blinda, en förutsättning för att De blindas förening grundades. Det berör ju också frågan om särskilda skolor eller inkludering i den vanliga skolan. Inkludering är viktigt men samtidigt är det viktigt för synskadade att träffas, för att diskutera utifrån sin situation och driva sina intressepolitiska frågor.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev