Betydelse av begrepp ställer frågor om biologiämnet
Född i Stockholm
Disputerade 2015-10-23
vid Stockholms universitet
En didaktisk studie av kunskapsinnehåll i biologi på universitetet. Med genbegreppet som exempel.
Betydelsen av begreppet gen varierar, till och med i en och samma lärobok. Det visar Veronica Flodin i sin avhandling, vilket väcker frågor om biologiämnets innehåll.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– När jag undervisade i mikrobiologi på universitetet började jag fundera mer över innehållet och var det kommer ifrån. Sedan var jag med i ett projekt om problembaserat lärande, PBL, och ville hitta olika sätt att organisera innehållet på. När jag blev antagen till forskarutbildningen så ville jag fördjupa mig i frågor om innehållet och kunskap, och vad som är viktigt att undervisa om i biologin.
Vad handlar avhandlingen om?
– Vad det innebär att kunna biologi. Eftersom jag inte kunde studera hela biologiämnet har jag valt att studera genbegreppet, och hur det kommer till uttryck i olika sammanhang. När jag undervisade tyckte jag själv det var rörigt att förstå vad en gen är. Jag utgick från en lärobok som motsvarar ungefär collegenivå och som används mycket. I en och samma bok hittade jag fem olika innebörder som begreppet ”gen” knyts till. Sen gick jag vidare bakåt, till forskningstexter, för att se vad variationen beror på.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att betydelsen av genbegreppet varierar med vilka frågor man ställer och de metoder man använder. Man pratar både om genen i relation till olika egenskaper, och till detaljerade processer på molekylnivå. Det väcker frågor om hur vi organiserar innehållet i undervisningen. I biologin är det stort fokus på begrepp men när vi nu ser hur innebörden i begreppen kan variera behöver vi kanske tänka om kring vad som är viktigt i undervisningen. Kanske behöver vi tänka mer på meningsskapande sammanhang och ställa andra typer av frågor.
Vad överraskade dig?
– Jag blev överraskad hela tiden, även fast jag är biolog och har undervisat i flera år. Jag har till och med använt läroboken jag studerade utan att se hur begreppsanvändningen varierade. Att titta på boken med en annan blick blev en överraskning.
Vem har nytta av dina resultat?
– Främst universitetslektorer i biologi, eftersom jag riktar mig mot högre utbildning. Men gymnasie- och grundskolan behöver också fråga sig vad det innebär att kunna biologi, och vad det är viktigt att undervisa om.