Bedömning viktig faktor för inlärning
Bedömning pågår i det vardagliga arbetet i matematikklassrummen och stora möjligheter tilllärande ges när lärare och elever resonerar tillsammans på lektionen. Det visar Lisa BjörklundBoistrup i sin avhandling Assessment Discourses in Mathematics Classrooms: A MultimodalSocial Semiotic Study .
Född 1960
i Katrineholm
Disputerade 2010-11-12
vid Stockholms universitet
läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan
Assessment Discourses in Mathematics Classrooms: A Multimodal Social Semiotic Study
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag är intresserad av hur man kan dokumentera och reflektera över det eleverna lär sig, det är ett viktigt inslag i undervisningen. Jag har även arbetat i PRIM-gruppen med att göra nationella prov i många år så jag har ett tydligt bedömningsintresse.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om bedömning i matematikklassrum. Bedömning sker genom prov och diagnoser men inbegriper även de dagliga samtalen mellan lärare och elev.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Jag har uttolkat fyra olika sätt att hantera bedömning i matematikklassrum. Jag kallar det för fyra olika bedömningsdiskurser. De här diskurserna talar om vilken sorts feedback som äger rum, om det är elever som ger lärare feedback om undervisningen eller tvärtom. De visar också vad det är för matematik som är i fokus, om det är själva görandet, till exempel hur många uppgifter eleven har räknat, eller om det är matematiska processer som är i fokus.
– De fyra diskurserna är något som lärare kan förhålla sig till och använda som underlag för att reflektera över sitt sätt att bedöma.De är inte bundna till ett specifikt klassrum, i de matematikklassrum jag besökte hittade jag alltid minst två av de fyra diskurserna.
Vad överraskade dig?
– Jag blev överraskad av hur mycket feedback jag hittade. Jag hade inte tänkt på det här med tempo i klassrummet, men det verkar vara avgörande och hänger samman med vilket fokus som är möjligt i feedbacken. Störst möjlighet till matematiskt lärande gavs när man drog ner tempot i klassrummet vilket möjliggjorde ett fördjupat matematiskt resonemang mellan lärare och elev.
Vem har nytta av dina resultat?
– Jag tror att den kan vara ett redskap för lärare, men även för beslutsfattare som påverkar klassrumsarbetet. I förlängningen hoppas jag att elever kommer att ha nytta av min avhandling.