Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Att skriva utvecklar talspråket

Publicerad:2009-11-17
Uppdaterad:2012-03-28
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Talspråket blir bättre om eleverna blir bättre på att skriva. Men det är också viktigt att möta olika typer av texter. Det är en av slutsatserna som Victoria Johansson gör i avhandlingen Developmental Aspects of Text Production in Writing and Speech .

Victoria Johansson

Född 1973

Disputerade
2009-11-07
vid Lunds universitet

Avhandling

Developmental Aspects of Text Production in Writing and Speech

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har alltid varit intresserad av skrivandet. När jag läste lingvistik träffade jag Sven Strömqvist som är professor i lingvistik vid Lunds universitet. Han arbetade med ett dataprogram som mäter skrivande. Det visar hur ofta skribenten stannar upp och tänker, hur mycket som suddas och ändras, allt som händer under skrivandet. Sven Strömqvist bad mig hjälpa honom i hans projekt. Samarbetet ledde till att jag sökte en doktorandtjänst och påbörjade min avhandling, där jag använder dataprogrammet.

Vad handlar avhandlingen om?

– Den undersöker skriftspråkets utveckling från tioåringen till universitets-studenten. Skriften är i fokus men jag tittar också på hur förmågan att uttrycka sig i tal utvecklas parallellt med förmågan att uttrycka sig i skrift

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Om man vill titta på hur språket utvecklas under en livstid kan man inte bara undersöka talet. Man måste se på många olika texter som personen har skrivit. Texter ur olika genrer, berättelser, beskrivningar, argumenterande text både i tal och skrift.

Vad överraskade dig?

– Jag har hittat få skillnader mellan 10- och 13-åringarnas texter. På ytan kan resultatet se väldigt lika ut till både längd och innehåll, men tittar man på djupet har 13-åringen använt mer tid att redigera texten än elvaåringen. Stannat och tänkt, bytt ord, rättat stavfel. Det tar mycket tid och kraft att tänka om och ändra. Eftersom 13-åringen lägger tid på att redigera blir texterna inte så långa. Då säger slutprodukten väldigt lite om skapandeprocessen.

Vem har nytta av dina resultat?

– Avhandlingen har naturligtvis pedagogiska implikationer. Om man vet mer om kognitiva aspekter av skrivande så påverkar det ju hur man lär ut. Den är inte så lätt att förstå om man inte har en språkvetenskaplig bakgrund. Men om man ser till resultaten kan den öka kunskapen om skrivutveckling i allmänhet.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev