Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Att reflektera över språket viktigt i NO

Publicerad:2011-02-14
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Det är stora skillnader i hur medvetna barn är om hur de använder språket i sin kunskapsbildning. I en studie som Annika Åkerblom gjorde för sin avhandling ”Children making sense of physical phenomena”, visade sig särskilt 10-åringar kunna reflektera över hur språket skapar förståelse för abstrakta fenomen.

Annika Åkerblom

Född 1962
i Göteborg

Disputerade
2011-01-28

vid Lunds Universitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Children making sense of physical phenomena

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har jobbat i förskolan i 15 år och då är det naturligt att fundera över hur barn skapar meningi sina upplevelser. Ett annat område som intresserar mig är fonetik och lingvistik. När jag fickmöjlighet att kombinera de två områdena i ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt var det en perfektmöjlighet för mig.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om hur kunskap kommer till uttryck i språket och vilken roll språket har i skapandet av mening.Konkret handlar det om hur barn i olika åldrar ser på vissa fenomen inom fysiken. Jag har intervjuat64 barn 6, 10 och 14 år gamla och frågat; vad händer om man kastar en boll snett uppåt,och varför ramlar inte månen ner.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Dels att barn kunde använda samma begrepp men ge begreppen helt olika innebörd. Till exempelett ord som dragningskraft gav barnen mycket varierande betydelse.Ett annat resultat är att barnen närmar sig abstrakta fenomen på olika sätt och använder sittspråk olika för att gestalta en förståelse. 10-åringarna till exempel var mycket kompetentaspråkanvändare. De kunde reflektera över sitt eget språk och göra kommentarer som att det här ärlärande, när de diskuterade med mig om hur de förklarade fysiska fenomen. 14-åringarna däremotvar inställda på använda korrekta termer och att svara rätt.

Vad överraskade dig?

-Det var hur 10-åringarna använde sig av den reflekterande dialogen för att utveckla förståelse.Samt att 14-åringarna som läst fysik och som är äldre, inte reflekterade på samma sätt. De varistället måna om att ge de rätta svaren.

Vem har nytta av dina resultat?

– Generellt alla som sysslar med lärande eftersom hur vi använder språket är kritiskt för förståelsen.Men särskilt alla lärare i NV, från förskolan och uppåt. Min studie visar hur viktigt det är attreflektera över språket inte bara i svenska, utan också i naturämnen.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan som behandlar hedersrelaterat våld och förtryck i skolsammanhang. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin.
Läs mer och boka
Åk F–9
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev