Att bilda med bilder
Qarin Frankers undersöker och jämför i sin avhandling Litteracitet och visuella texter. Studier om lärare och kortutbildade deltagare i Sfi bland annat hur vuxna andraspråksinlärare, med och utan formell skolerfarenhet, interagerar med och uppfattar ett antal svenska valaffischer. Bilderna spelar en stor roll i hur man tolkar och förstår budskapet.
Född 1952
i Lidköping
Disputerade
2011-02-12
vid Stockholms Universitet
Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan
Litteracitet och visuella texter. Studier om lärare och kortutbildade deltagare i sfi.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag har arbetat med det som lärare aktivt själv och varit engagerad i de här frågorna, som till exempel inlärningssituationen för de allra lägst utbildade.
Vad handlar avhandlingen om?
– Avhandlingen undersöker litteracitet och visuella texter i den grundläggande svenskundervisningen för invandrare, Sfi. Avhandlingen som är tredelad är dels en forskningsöversikt och dels en studie som fokuserar på lärarnas uppfattningar och val av visuellt material för andraspråks- och alfabetiseringsundervisning. En tredje del undersöker och jämför, på gruppnivå, hur vuxna andraspråksinlärare, med och utan formell skolerfarenhet, interagerar med och uppfattar ett antal svenska valaffischer.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Det används väldigt mycket bilder i den här tidiga läs och skrivundervisningen och lärarnas medvetenhet om sfi-deltagarnas bildtolkningsförmåga är bristfällig. Det finns tendenser att man väljer alltför förenklade bilder när lärarna förväxlar elevernas ovana av bildtolkning med oförmåga att tolka bilder. Det finns en risk för infantilisering och andrafiering av deltagarna som kan skapa en onödig klyfta.
Vad överraskade dig?
– I en del av studien så tolkades valaffischer. Jag gjorde en sociosemiotisk analys av hur de olika grupperna kommer fram till innehållet i de olika affischerna, hur text och bild arbetar tillsammans. Det visade sig att enbart bildmaterialet inte räckte för att den avsedda tolkningen skulle kunna göras. Mycket bygger på att man kan förstå och tolka texterna, som är korta och kräver en sociokulturell kunskap för att man ska förstå dem rätt. Det intressanta var att partiernas logotyper blev en viktig faktor för deras möjlighet att uppfatta avsändaren och därigenom få en ram för tolkningen av budskapet.
Vem har nytta av dina resultat?
– Lärare. Boken används redan på lärarutbildningar.