Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Ansvaret omformas genom lärprocesser

Publicerad: 2011-05-24
Uppdaterad: 2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent: Ebba Reinolf

I avhandlingen ”Ansvarsförhållanden vid skolutveckling” har Anette Oxenswärdhundersökt två olika modeller för skolutveckling. Men trots att mycket skiljer de tvåmodellerna åt skapade de samma lärprocesser för personalen. Dessa lärprocesser hjälperde professionella att omforma sin förståelse för uppdraget och dess ansvar.

Anette Oxenswärdh

Född 1956
i Finland

Disputerade
2011-05-31

vid Stockholms universitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Ansvarsförhållanden vid skolutveckling

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag hade både ett teoretiskt och ett praktiskt intresse för både ansvar- och skolutvecklingsfrågor.Det teoretiska intresset handlar om värdefrågor i skolan; i praktiken som lärare, rektor,skolinspektör och lärarutbildare såg jag diskrepansen mellan ansvarsutkrävandet ochansvarstagandet i skolan.

Vad handlar avhandlingen om?

-Hur aktiva skolutvecklingsåtgärder kan bidra till att omforma de professionellas uppdrags- ochansvarsförståelse. Studien utgår från den förändrade styrningen av skolan. Decentraliseringhar medfört både ökad frihet men också ansvar för skolans olika systemnivåer. Detta i sin turhar skapat möjligheter till ett större tolkningsutrymme av uppdraget. Jag har undersökt tvåskolutvecklingsmodeller, Frirumsmodellen och Effektiva skolor-modellen.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att dessa två utvecklingsmodeller på olika sätt formar aktörernas uppdrags- ochansvarsförståelse. Frirumsmodellen betonar den lokala skolans roll med hjälp avbottom-up strategi i fråga om skolans ansvarstagande. Effektiva skolor-modelleni sin tur, lägger tonvikten på den politiska nivån i en mer top-down orienteradstrategi. Detta betyder i praktiken att Frirumsmodellen för skolutveckling försökertydliggöra ansvarsförhållanden genom att medvetandegöra organisationens aktörerom det ansvar och möjligheter som ingår i deras uppdrag. Effektiva skolor-modellen däremot tydliggör ansvarsförhållandena genom att peka ut de brister somskolorganisationen ifråga har i förhållande till uppdraget. Resultaten visar att bådaskolutvecklingsmodellerna bidrog till ett ökat samarbete mellan de professionella blandannat genom att synliggöra organisationen och dess gränser. Ett annat viktigt resultat äratt i utvecklingsarbetet fokuserades det mycket på elevernas situation, det vill säga fostrans-och kunskapsuppdraget.

Vad överraskade dig?

– Att skolutvecklingsmodellerna i fråga åstadkommer samma lärprocess trots att de är såolika till sin karaktär. Jag förundrades vidare över hur snabbt det går att vända en dåligutveckling om rätta förutsättningar erbjuds de professionella.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag hoppas min avhandling rätar ut en del frågetecken som vi professionella just nu tampas med.Således har alla som arbetar med skolfrågor nytta av att läsa den.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj

Andraspråksutveckling i förskolan

I den här kursen som leds av Anniqa Sandell Ring får du konkreta verktyg för att stärka din kunskap om andraspråksutveckling i förskolan. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i 6 månader. Pris 749 kr ex. moms. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Formativt arbete gav bättre elevresultat

2012-03-19
Martin Granbom, gymnasielärare i Lund, övergav poängbedömningen och satsade istället på att få eleverna att reflektera över sin inlärning och kunskapsutveckling. Han beskriver hur i artikeln "Formativ bedömning och ökad delaktighet ger högre betyg inom biologiämnet på gymnasiet".
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Så kan surfplattan stödja lärandet i förskolan

2012-04-18
En surfplatta kan användas för nästan alla mål i läroplanen, till exempel de sociala, språkliga, naturvetenskapliga och skapande. Det är lätt att få lärsituationer intressanta och lustfyllda med hjälp av den, men en medveten och närvarande pedagog är förutsättningen.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Att lära med Skype

2012-04-04
I artikeln "Ett givande lärande med Skype" visar två lärare på Myrsjöskolan i Nacka hur Skype som IT-verktyg kan användas i ämnesövergripande undervisning, och vid samarbeten mellan skolor lokalt och globalt. Resultatet blev ett ämnes- och klassövergripande projekt inom NO och SO, där eleverna inte bara utvecklade ämneskunskaper utan också fick nya sociala kontakter.
Malin Adriansson

Att arbeta med åtgärdsprogram

2012-02-28
Om ett åtgärdsprogram ska falla väl ut krävs en nära relation med både elev och föräldrar. Utformningen av undervisningen har också betydelse för skolprestationen. Det visar Malin Adriansson i sin kartläggning av högstadielärares arbete med åtgärdsprogram.

Matematikundervisningens villovägar

2011-08-25
Undervisning är naturligtvis en komplicerad och dynamisk process, skriver Attila Szabo, där läraren måste ta hänsyn till både gruppens och individens förkunskaper samt de, för förståelsen, kritiska faktorerna inom ämnesområdet. Men undervisning handlar inte bara om pedagogik, välvilja och lärarens ämneskunskaper. I den här artikeln belyser Attila Szabo några av matematikundervisningens villovägar och möjligheter.
Nyhetskategorier

Friskolor drar upp lönen

2012-03-16
Gymnasielärare som tar jobb i områden där det finns både kommunala och fristående skolor får högre lön. Det visar Lena Hensvik i en rapport från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU).

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.