Ämnesintegrering i praktiken – så funkar det
Född 1982
Bor i Täby
Disputerade 2020-06-05
vid Stockholms universitet
Integrated teaching for expanded vocational knowing: Studies in the Swedish upper secondary Health and social care program
Skolans arbete med ämnesintegrerad undervisning kan ta olika former. Det visar Maria Christidis i sin avhandling som hon hoppas ska ge ett stöd till lärare, rektorer och huvudmän i planeringen av den ämnesintegrerade undervisningen.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– I skolan sker hela tiden en samverkan mellan de olika ämnena, vilket är i linje med rekommendationen om integrering i skolans läroplan. Men i läroplanen står inget om hur ämnesintegrerad undervisning ska gå till i praktiken eller vad det ska bidra med. Så jag ville se hur integrering tar form i undervisningen och vad den möjliggör för yrkeskunnande för vård- och omsorgsstudenter.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om ämnesintegrerad undervisning och yrkeskunnande, dels mellan allmänna ämnen och yrkesämnen, och enbart mellan yrkesämnen. Jag har varit med i undervisningen på vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet, genomfört etnografiska fallstudier, intervjuat vårdlärare och gjort en systematisk översikt över tidigare forskning om integrering.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Vård och omsorgsprogrammet och sjuksköterskeprogrammet delar ett professionellt mål och jobbar med integrering på tre olika sätt. Det kan ta formen av en strimma, där ett visst innehåll återkommer under årets kurser, till exempel etik. Det kan också vara problembaserat utifrån fall, problem eller en särskild fråga, eller så kan det vara en samverkan mellan skolan och arbetsplatsen.
Vad överraskade dig?
– Det var roligt att se att då man integrerade yrkesämnen blev det generella kunnandet mer tillgängligt, i form av skriftbruk. Den effekten kom även då man enbart integrerade yrkesämnen. Sen var det påtagligt vilken betydelse det har att lärarna delar med sig av sina erfarenheter från professionen. Deras exempel från yrkeslivet blev ytterligare ett undervisningsinnehåll, men också ett sätt att kommunicera arbetsplatsens läroplan. Eleverna har ingen egen yrkeserfarenhet men får då möjlighet att använda lärarnas exempel för att få en djupare förståelse för yrket.
Vem har nytta av dina resultat?
– Lärare, rektorer och huvudmän kan inspireras till att jobba med integrering. De får också ett konkret underlag för hur de kan planera och motivera arbetet med integrering i skolan.