Undervisning i matematik vinner på variation
Född 1974
Bor i Växjö
Disputerade 2019-05-31
vid Linnéuniversitetet
The meaning(s) of inclusion in mathematics in student talk: Inclusion as a topic when students talk about learning and teaching in mathematics
Den personliga relationen mellan lärare och elev och möjligheten att gå i väg med specialläraren ibland har stor betydelse för elevers deltagande och lärande i matematik. Det visar en avhandling av Helena Roos.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Jag jobbade som lärare i matte och NO i slutet på nittiotalet och brann för att få alla elever att förstå och med på tåget. Då var inkludering inget man pratade om men när jag sedan jobbade på universitetet fortsatte jag intressera mig för specialpedagogisk matematikdidaktik.
Vad handlar avhandlingen om?
– Den handlar om hur elever ser på inkludering i matematik och hur undervisningen kan se ut utifrån vad de menar är viktigt för deras deltagande och lärande. Jag har intervjuat och följt tre elever på högstadiet under en termin och i en tidigare licentiatavhandling har jag även intervjuat lärare.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Lärarna pratade mycket om hur uppgifterna kan se ut för att få alla elever deltagande, hur man får kontakt med alla elever och hur man kan ge eleverna tid, inte bara i klassrummet utan även utanför klassrummets ram. Eleverna betonade i viss utsträckning samma saker, men talade även om att det är viktigt hur genomgången ser ut och att de får möjlighet att gå undan med specialläraren ibland för att kunna tänka klart.
– Både elever som har lätt för sig och de som riskerar att inte nå målen kom även in på hur bedömningen påverkar deras lärande. En elev sa att: ”Jag tänker inte så här, men jag skriver så för att få ett bra betyg och bli godkänd.” Det visar att skolan inte alltid tänker på kunskap i termer av vad elever kan utan i förhållande till hur de ska presentera en uppgift för att få ett visst betyg. Slående var också att alla elever uttryckte att matte är rätt tråkigt. Lärarna jobbar på med genomgången och matteboken, och varierar inte sina pedagogiska metoder.
Vad överraskade dig?
– Att det inte var självklart att elever som var duktiga i matte tyckte det var kul och ville lära sig mer. Och även att den personliga relationen mellan lärare och elever har så stor betydelse.
Vem har nytta av dina resultat?
– Alla som undervisar i matematik kan ha nytta av den. De delar som handlar om hur vi kan jobba med variation och hur viktig relationen är för att förmedla kunskap kan vara till nytta för lärare och speciallärare i alla ämnen. Men den största lärdomen är nog att inkludering, oavsett ämne, inte handlar om att alla är i klassrummet samtidigt. Det finns många olika sätt att se till att alla känner att de är med.