Elever vill sällan ingripa mot mobbning
Född 1983
i Norrköping
Disputerade 2016-02-05
vid Linköpings universitet
Students’ Perspectives on Bullying
Hur elever reagerar på mobbning beror på hur de tolkar situationen. Viljan att passa in får dem ofta att avstå från att ingripa, visar Camilla Forsberg i sin avhandling.
Varför blev du intresserad av ämnet?
– Sociala normer, identitetsskapande och grupprocesser intresserar mig. Mobbning som fenomen inkluderar alla de aspekterna.
Vad handlar avhandlingen om?
– Om processer och reaktioner på mobbning utifrån elevernas perspektiv. Jag har gjort intervjuer med 87 elever i årskurs 4 till 8 på olika skolor och olika orter och försökt förstå varför och hur mobbning uppstår och hur elever reagerar på mobbning. Eleverna har bland annat fått berätta om hur de reagerar som åskådare, hur de förstår vad som producerar mobbning och synliggjort vad olika sociala processer har för betydelse för mobbning.
Vilka är de viktigaste resultaten?
– Att eleverna anpassar sitt sätt att reagera efter hur de tolkar situationen. När de pratar om varför mobbning händer betraktar de den utsatta som ansvarig. Det finns få situationer då de kan tänka sig att ingripa. Elevernas tolkningar av situationen avgör också hur de definierar sina möjligheter att ingripa. De är väldigt inne på normer och hierarkier, inneslutning och uteslutning. Eleverna strävar efter att själva förhålla sig till och leva upp till de komplexa normerna. Det verkar vara en social identitetsprocess där viljan att passa in blir oerhört viktig, vilket påverkar elevens delaktighet och hur man förhåller sig till mobbning. Dessa olika processer återkommer i elevernas beskrivningar men de betonar lite olika saker.
Vad överraskade dig?
– Elevernas mod och förmåga att sätta ord på de sociala processerna och deras sociala världar. Och hur komplext mobbning som fenomen verkar vara och hur elever reagerar på mobbning.
Vem har nytta av dina resultat?
– Skolsköterskor, lärare, kuratorer, personal på ungdomsmottagningar och organisationer som jobbar med barnrättsfrågor. Alla som på något sätt jobbar inom utbildningsverksamhet och vill ta del av elevers perspektiv där man också har skyldighet att försöka förstå och motverka mobbning.