Avhandlingar
Avhandlingar

Aktuella avhandlingar om skola och utbildning.
Senaste avhandlingarna
Läs flerForskning och utveckling kategorier
Motiverande samtal som relationellt verktyg för lärare i grundskolan
Martina Jordan vill med sin forskning bidra med kunskap om lärares upplevelser av att tillämpa och implementera motiverande samtal (MI).
Lärares didaktiska val av digitala lärresurser: Inre och yttre påverkansfaktorer
Lena Gleisner Villasmils vill med sin avhandling förståelsen för varför och hur lärare, både individuellt och i grupp, gör didaktiska val av digitala lärresurser i undervisningen samt vilka faktorer som påverkar dessa val.
Kampen om folkhemskristendomen: Kristendomsundervisningens roll i den demokratiska skolans framväxt, 1920–1969
Hur påverkade demokratiseringsprocesserna i Sverige kristendomsundervisningen under perioden 1920–1969? Det är en av frågorna som Emma Hellström utforskar i sin avhandling.
Konferenser
Annons

Matematiksvårigheter i högstadiet och gymnasiet
Webbkonferens
Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som möter elever i matematiksvårigheter. Ta del av aktuell forskning…
Skolutrustning och undervisningsideal: socio-materiell förändring inom svenskt skolväsende 1865–2010
Andreas Westerberg vill med sin avhandling bidra med kunskap om hur förändringar av läromedel och fysisk miljö relaterar till förändringar av undervisningsideal.
Barns delaktighet. En mikrosociologisk studie av barn- och familjeterapeutiska samtal
Kristina Edman har forskat om barns delaktighet i barn- och familjeterapeutiska samtal inom socialtjänsten.
Gränskontroll – pedagogisk diskurs som villkor för deltagande vid svenska folkhögskolors musiklinjer
Julia Eckerstein har i sin avhandling undersökt vilka normer och ideal som präglar undervisning och bedömning vid folkhögskolornas musikutbildning.
Striden om den högre utbildningen: En socioretorisk studie av remissyttranden inför svenska högskolereformer 1969–2007
Moa Lindqvist har forskat om hur svenska lärosäten och samhällsaktörer har definierat och motiverat den högre utbildningens idé och funktion från slutet av 1960-talet till början av 2000-talet.
Förhistorisk tid i skolan: Historiekulturella, arkeologiska och didaktiska perspektiv på läroböcker, undervisningsfilm och platsbesök cirka 1900—2020
Vilken kunskap om förhistorisk tid förmedlas i skolans undervisningsresurser och hur väl stämmer den överens med samtida arkeologisk forskning? Det är en av frågorna som Lena Almqvist Nielsen utforskar i sin avhandling.
Rum, resurser och relationer: möjligheter och begränsningar i fritidshemmets fysiska lärmiljö
Christina Grewell har undersökt hur den fysiska lärmiljön i svenska fritidshem formar elevers och personals möjligheter till delaktighet, inflytande och autonomi.
Children’s, parents’ and school nurses’ perspectives on HPV vaccination
Eva Runngren har forskat om barns, föräldrars och skolsköterskors perspektiv på HVP-vaccination.
Children subjected to family violence: a retrospective study of life situation and trauma-focused treatment
Med fokus på barnens egna upplevelser, har Maja Onsjö undersökt hur barn och unga med erfarenheter av våld i familjen upplevt de insatser de erbjudits inom BUP.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.
Skolportens magasin
Skolportens magasin
Läs merKonferenser
Läs mer
Skolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.