Hoppa till sidinnehåll
Gymnasieskola

Yrkesutbildning på gränsen mellan skola och arbetsliv: en intervjustudie om yrkeslärares och handledares arbete med arbetsplatsförlagt lärande

Publicerad:2021-11-22
Uppdaterad:2022-02-10

Åsa Mårtensson beskriver och analyserar det arbete som yrkeslärare och handledarna gör med de arbetsplatsförlagda delarna av gymnasial yrkesutbildning på gränsen mellan skolans och arbetsplatsens praktikgemenskap.

Författare

Åsa Mårtensson

Handledare

Professor Per Andersson, Linköpings universitet. Biträdande professor Sofia Nyström, Linköpings universitet

Opponent

Nina Kilbrink, Karlstads universitet

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2021-12-10

Titel (se)

Yrkesutbildning på gränsen mellan skola och arbetsliv: en intervjustudie om yrkeslärares och handledares arbete med arbetsplatsförlagt lärande

Titel (eng)

Vocational education at the border between school and working life : an interview study of vocational teachers’ and supervisors’ work with workplace-based learning

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och vuxnas lärande

Yrkesutbildning på gränsen mellan skola och arbetsliv: en intervjustudie om yrkeslärares och handledares arbete med arbetsplatsförlagt lärande

I denna avhandling beskrivs och analyseras det arbete som yrkeslärare och handledare beskriver att de gör under arbetet med de arbetsplatsförlagda delarna (apl) av gymnasial yrkesutbildning. Med hjälp av teorier om situerat lärande och begrepp såsom praktikgemenskap, gränser och legitimt perifert deltagande synliggörs hur utbildning och lärande för ett yrke respektive arbetsplatsen påverkar varandra. Resultaten visar att handledning i huvud­sak beskrivs som avskild från arbetet och med reflektion som ett viktigt inslag. Handledning i direkt anknytning till arbetet lyfts sällan fram som en medveten del av arbetet som handledare. I yrkeslärarnas arbete med apl identifieras tre centrala uppgifter: att rekrytera handledare, att matcha dessa med yrkeseleverna, och att ”släcka bränder” som uppstår under apl­perioderna. Vidare gestaltar sig och hanteras skillnaderna mellan skola och arbetsplats olika på de yrkesprogram som ingår i studien. Med stora likheter mellan undervisningsmiljö och arbetsplats kan konsekvensen bli att eleverna lämnas ensamma med att koppla vad som sker i skolan till deltagande på arbetsplatsen. När lärarna däremot behöver överbrygga stora skillnader mellan skolans och arbetsplatsens praktikgemenskap behöver detta ske varsamt för att inte förändra den praktikgemenskap lärarna utbildar för.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev