Hoppa till sidinnehåll
Specialpedagogik

When Cheap is Good: Cost-Effective Parent and Teacher Interventions for Children with Externalizing Behavior Problems

Publicerad:2010-11-03
Uppdaterad:2012-03-27
Författare

Martin Forster

Handledare

Professor Lennart Melin, Docent Knut Sundell

Opponent

Professor Terje Ogden

Disputerat vid

Uppsala universitet

Disputationsdag

2010-09-24

Titel (eng)

When Cheap is Good: Cost-Effective Parent and Teacher Interventions for Children with Externalizing Behavior Problems

Institution

Institutionen för psykologi

Abstrakt

Det finns starkt forskningsstöd för att föräldraträning FT hjälper barn med utagerande beteenden UB. Emellertid är det relativt få familjer i behov av hjälp som har tillgång till FT. Vidare är det få studier som har utvärderat hur FT fungerar när den tillämpas i reguljär verksamhet, till skillnad från den ofta resursstarka typen av genomförande som sker i kontrollerade studier. Det är viktigt att genomföra sådana utvärderingar för att fler barn ska kunna få effektiv hjälp.En annan vanlig typ av insats för att hjälpa barn med utagerande beteenden är beteendebaserad lärarhandledning BL. Det finns mycket forskningsstöd för den typen av insatser i form av kontrollerade fallstudier, men till skillnad från FT råder det brist på randomiserade studier, som är en av de säkraste formerna av utvärderingar när det gäller effekter av insatser. Det saknas också i hög grad standardiserade modeller för BL, vilket skulle underlätta utvärdering och spridning av insatser. De icke-standardiserade modellerna av BL som beskrivits i forskningslitteraturen kräver ofta en stor insats av kunniga handledare, vilket begränsat tillgången på sådan hjälp till elever med behov. Den här avhandlingen omfattar tre studier som utvärderat FT och BL för barn med utagerande beteenden. Insatserna i studierna var standardiserade i form av program som heter Komet för föräldrar respektive Komet för lärare. I den första studien undersöktes hur väl Komet för föräldrar fungerar när den genomfördes som en del av den reguljära verksamheten inom socialtjänsten. Knappt 160 familjer med utagerande barn i åldrarna 3-11 år slumpades till tre olika grupper; Komet för föräldrar, en självstudievariant av Komet för föräldrar, eller till en väntelista. Det säkraste måttet på utagerande beteenden hos barnen var upprepade telefonintervjuer med föräldrarna där de fick svara på vad som hänt de senaste 24 timmarna. För familjerna som deltog i Komet för föräldrar hade beteendeproblemen minskat med 36 efter insatsen. Motsvarande minskning var 22 i självhjälpsgruppen och 5 i väntelistan. Vid uppföljningen, 6 månader senare, var minskningen totalt 46 i Komet för föräldrar och 33 i självhjälpsgruppen. Väntelistan var inte med i uppföljningen, eftersom den fått del av insatsen vid det laget. Studien visade också att minskningen av utagerande beteenden hängde samman med att föräldrarna blev mindre stränga och inkonsekventa, samt en högre förekomst av positivt samspel mellan föräldrar och barn. I den andra studien undersöktes en förstärkt variant av Komet för föräldrar, som riktar sig till familjer som behöver mer hjälp en vad den vanliga varianten av insatsen erbjuder. Förstärkt Komet för föräldrar jämfördes med en annan föräldraträning som erbjöds inom BUP. Totalt 42 barn deltog i studien.Förekomsten av utagerande beteenden var lika stor i båda grupperna. Efter insatsen hade beteendeproblemen minskat med 30 i gruppen som deltog i Förstärkt Komet, medan den hade minskat med 10 i gruppen från BUP. Eftersom föräldrarna i dessa grupper hade en utsatt situation fick de ocksåfylla i skattningsskalor som rörde deras egen nedstämdhet och oro. I Förstärkt Komet minskade föräldrarnas nedstämdhet och oro med 28 , medan den ökade med 12 i BUP-gruppen. Denna studievar inte lika avancerad som de övriga två studierna i avhandlingen. Därför bör resultaten tolkas med vissförsiktighet. Det pågår en större oberoende studie av Förstärkt Komet som kommer att ge en säkrare bildav hur väl insatsen fungerar.I den tredje studien jämfördes Komet för lärare med ett livskunskapsprogram CHARLIE . Lärare till100 elever med utagerande beteenden i årskurs 1 och 2 slumpades till att delta antingen i Komethandledning eller CHARLIE-utbildning. Det säkraste måttet på elevernas utagerande beteenden var skattningar av oberoende observatörer som besökte klassrummen. Efter insatsen hade elevernas utagerande beteenden minskat med 22 i Kometgruppen, medan de hade ökat med 9 i CHARLIE. Vid uppföljningen 8 månader senare var minskningen 29 i Komet, medan eleverna i CHARLIE var lika utagerande som när insatsen började. Vidare analyser visade att minskningen av elevernas utagerande hängde samman med att lärarna i Komet använde mindre tillsägelser, tjat och skäll.Sammantaget visade studierna i avhandlingen att FT och BL går att sprida på ett standardiserat sätt i större skala. De effekter som uppmättes i studierna var lika stora eller större än effekter i studier av motsvarande insatser som kräver betydligt mer resurser att genomföra.

When Cheap is Good: Cost-Effective Parent and Teacher Interventions for Children with Externalizing Behavior Problems

There is strong empirical support for behavioral parent training BPT as an intervention for children with externalizing behavior problems EBP . However, there is a lack of studies that have investigated the effectiveness of BPT in routine care. Furthermore, most families in need of service do not gain access to it. Another issue of concern is that a sizable portion of children who take part in BPT does not show clinical significant improvement. With regard to behavioral teacher training BTT for students with EBP, there is a paucity of intervention trials using randomized design. The training procedures have rarely been standardized, which have resulted in interventions that are dependent upon heavy involvement of external consultants. To improve the accessibility to service for students with EBP, intervention models that are feasible for typical school personnel need to be developed. Study I investigated the effects of BPT in routine care. The participants were randomized to BPT with full practitioner support BPT-P , self-administered BPT with minimal practitioner support BPT-S , or a waitlist control group WL . The study showed that BPT implemented by briefly trained social service employees BPT-P resulted in at least as large effects as previous efficacy studies. PMT-S also showed significant effects compared to the WL, but was less effective than PMT-P. Improvements in child behaviors were mediated by improved parenting behaviors. Study II investigated the effects of an enhanced version of the BPT-program from study I. The program targeted families with risk factors for non-response that were referred to service within the social services. The results showed strong intervention effects on child EBP and parent anxiety/depression for enhanced BPT compared to regular BPT. Study III used a randomized design to evaluate the effects of a standardized and feasible BTT program. At both posttest and follow-up, significant effects favoring the BTT-group over the active control group were found on student EBP, teacher behavior management, and peer problems. The study also showed that the effect on student EBP was mediated by change in teacher behavior management.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev