Hoppa till sidinnehåll
Elevinflytande

Val-omröstning-styrning. En etnografisk studie om intentioner med, villkor för och utfall av barns inflytande i förskolan

Publicerad: 2020-05-25
Uppdaterad: 2020-07-03

Styrdokumentens intentioner kring barns inflytande i förskolan krockar med andra krav och villkor i verksamheten. Det visar Carina Peterson i sin avhandling.

 

Författare

Carina Peterson

Handledare

Marianne Dovemark, Göteborgs universitet Anita Eriksson, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Anette Emilson, Linnéuniversitetet

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2020-05-29

Titel (se)

Val-omröstning-styrning. En etnografisk studie om intentioner med, villkor för och utfall av barns inflytande i förskolan

Institution

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Abstract in English

This thesis takes its point of departure in an interest in exploring how children’s participation is expressed in policy texts as well as in preschool practice. Participation can be viewed as a discourse of considerable importance both in Swedish society and its preschools. The aim of this study is to scrutinize and analyze discourses in policy texts dealing with children’s participation (both at national and transnational level). Also, how these discourses are recontextualized and realized in preschool practice. A further aim is to study and analyze how conditions for pedagogical practice affect the manner in which children’s participation is staged. In the analyses, Bernstein’s theory of pedagogy has been applied. Particular use has been made of the pedagogic device, a concept which makes it is possible to explain how policy intentions and preschool conditions are related to the realization of children’s participation. In the study an ethnographic approach has been used. During a period of one year, field studies were conducted in two preschools with children aged 2 to 5 years. Field notes have been taken while participant observation have been carried out. The policy analysis documents related to children’s participation, both at transnational and national level, have been searched, chosen and analyzed.The studying of children’s participation expressed in policy documents showed that certain competencies, such as being active, autonomous and responsible were related to children’s participation were indicative of competencies regarded as necessary in society. It also showed how the intentions for children’s participation were repeated in different policy contexts and related to the demands of a knowledge society. The field studies showed how conditions related to a preschool context, for example concerning curriculum goals and time related structures, affected how the teachers organized their work with children’s participation. The field study also showed that teacher-led formations of children’s participation included a large degree of regulation. The moments of choice, arranged by the teachers, were structured to control the content of the choices made by children as well as their behavior. The moments of choice also worked as a way of grouping children within the learning environment and to prevent them from circulating in the classrooms. The other teacher-led formation of children’s participation, voting, turned out to be hard to comprehend for the children. This was due to a teacher’s lack of complete instruction and implementation of the principles for voting. For example, the children, had problems understanding that they only had one vote at a time, and what the consequences of majority vote were.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj
Digital temaföreläsning

När leken inte fungerar

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om när leken inte fungerar i förskolan. Hur stöttar vi bäst när leken avbryts, kraschar eller går i stå? Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
19 maj – 23 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Forskning och utveckling kategorier

Lärlabbet : Flerspråkighet i förskolan

2020-02-13
Alla barn har rätt att utveckla både sitt modersmål och svenskan i förskolan. Men hur kommer flerspråkigheten in i förskolans pedagogik? Förskollärare Patricia kombinerar språkutvecklande arbetssätt, bilder och kroppsspråk. Anniqa Sandell Ring, utvecklingsledare i Södertälje kommun, menar att det gäller att arbeta metodiskt och utveckla språket i vardagliga situationer som vid påklädning eller under måltiderna.
Forskning och utveckling kategorier

Tidig insats i väntan på autismutredning prisas

2019-10-04
Ett förskolebarn som ska utredas för autism behöver insatser direkt i väntan på utredning. Därför har det neuropsykiatriska småbarnsteamet på habiliteringscentrum i Region Jönköpings län skapat ett stödmaterial för föräldrar och förskolepedagoger. En satsning som nu belönas med priset Life Watch Award 2019.
Forskning och utveckling kategorier

Analysis: Survey of District Leaders Shows Online Learning Is Here to Stay. Some Ways of Making It Work for Students Beyond the Pandemic

2021-02-02
Many teachers and students are struggling with online learning during the pandemic. And with a new, nationally representative survey of school district leaders confirming that remote coursework is likely here to stay, school systems are going to need to apply the lessons from their forced experiments with remote learning during the pandemic to better adapt.

Hård kritik mot utbildningsminister Anna Ekström (S) efter Pisarapport

2021-04-29
Efter Riksrevisionens svidande kritik mot regeringen och Skolverkets hantering av Pisamätningen från 2018/19 är oppositionspartierna starkt kritiska, och kräver svar från utbildningsminister Anna Ekström (S). ”Nu måste Anna Ekström lägga korten på borden”, skriver Kristina Axén Olin  (M), till SVT Nyheter.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.