Hoppa till sidinnehåll

Headache in Schoolchildren. Epidemiology, Pain Comorbidity and Psychosocial Factors

Publicerad:2005-06-07
Uppdaterad:2012-02-25
Författare

Katarina Laurell

Disputerat vid

Hej världen!

Disputationsdag

2005-06-07

Titel (eng)

Headache in Schoolchildren. Epidemiology, Pain Comorbidity and Psychosocial Factors

Forskningsmiljö

Hej världen!

Abstrakt

Huvudvärk är den vanligaste smärtformen bland skolbarn. Barn med frekvent huvudvärk har ökad förekomst av skolfrånvaro, ångest, depressiva symtom samt olika kroppsliga symtom. Det är sannolikt att förekomsten av huvudvärk bland barn har ökat under de senaste decennierna.

Syftet med denna avhandling var att beskriva prevalensen, incidensen och prognosen för spänningshuvudvärk, migrän och total huvudvärk, att identifiera vilka medicinska, psykologiska och sociala faktorer som är förknippade med de olika huvudvärkstyperna och att klarlägga om huvudvärk har ökat i förekomst jämfört med en studie som utfördes av Bo Bille i Uppsala 1955.

Totalt ingick 1850 skolbarn i åldrarna 7-15 år från Uppsala i en enkätundersökning om huvudvärk 1997. Metoden liknade den som Bille använde i sin undersökning och studiepopulationen var jämförbar. Totalt erhölls svar från 1371 (74.1%) skolbarn, 686 flickor och 685 pojkar. Ett slumpvist urval av 131 skolbarn, stratifierade efter kön, ålder och huvudvärkstyp, deltog tillsammans med en förälder i semistrukturerade intervjuer och en klinisk undersökning. Tre år senare besvarade 122 skolbarn på nytt en identisk huvudvärksenkät.

Andelen skolbarn som angav att de inte hade haft huvudvärk under det senaste året var signifikant lägre än 1955. Förekomsten av spänningshuvudvärk ökade med åldern och var högre hos flickor efter 12 års ålder. Liknande köns- och åldersskillnader sågs för migrän. En större andel flickor än pojkar rapporterade täta huvudvärksepisoder. Skolbarn med huvudvärk, särskilt de med migrän, och deras anhöriga rapporterade mer andra smärtor och fysiska symtom än huvudvärksfria barn och deras anhöriga.

Sannolikheten var stor att barnen hade samma huvudvärksdiagnos och symptom vid uppföljningen efter tre år, men ungefär en femtedel av dem med spänningshuvudvärk hade utvecklat migrän och vice versa. Kvinnligt kön predicerade förekomst av migrän och täta huvudvärksanfall predicerade huvudvärk vid uppföljningen. Den beräknade årliga incidensen för spänningshuvudvärk var 81/1000, migrän 65/1000 och total huvudvärk 131/1000.

Resultaten i denna avhandling tyder på att huvudvärk har blivit vanligare bland skolbarn under de senaste årtiondena. Förebyggande insatser och behandling är särskilt viktiga för flickor eftersom de har en hög förekomst av huvudvärk, täta anfall och en dålig prognos, åtminstone för migrän. Hos barn bör huvudvärksdiagnosen omprövas regelbundet och behandlingen justeras. Dessutom bör andra smärttillstånd efterfrågas och behandlas.

Headache in Schoolchildren. Epidemiology, Pain Comorbidity and Psychosocial Factors

Headache is the most frequently reported pain in children and is associated with missed schooldays, anxiety, depressive symptoms and various physical symptoms. A secular trend of increasing headache prevalence has been suggested. Few studies have focused on tension-type headache among children from the general population. The aims of this thesis were to describe the prevalence, incidence and prognosis of tension-type headache, migraine and overall headache in schoolchildren, to identify medical, psychological and social factors associated with these headache types, and to determine whether the prevalence of headache has increased over the last decades.In 1997, 1850 schoolchildren aged 7-15 years from the city of Uppsala participated in a questionnaire study and 1371 (74.1%) responded. Out of these, a randomly selected, stratified sample of 131 children and their parents were interviewed. Three years later, 122 children from the interview sample replied to an identical headache questionnaire.Compared with a similar study in 1955, a significantly lower proportion of schoolchildren reported no headache. The prevalence of tension-type headache increased with age and was significantly higher in girls than boys after the age of twelve. Similar age and gender differences were obtained for migraine. A higher proportion of girls reported frequent headache than boys. Children with headache, especially those with migraine, as well as their first-degree relatives suffered from other pains and physical symptoms more frequently than headache-free children and their first-degree relatives. Although the likelihood of experiencing the same headache diagnosis and symptoms at follow-up was high, about one fifth of children with migraine developed tension-type headache and vice versa. Female gender was a predictor of migraine and frequent headache a predictor of overall headache at follow-up. The estimated annual incidence for tension-type headache, migraine and overall headache was 81, 65 and 131 per 1000 children, respectively. In conclusion, the results indicate that headache has become increasingly common among schoolchildren over the last decades. Prevention and treatment of headache is particularly important for girls since they have high prevalence of headache, frequent headache episodes and a poor outcome. In children with headache, diagnoses and treatment should be reassessed regularly and other pains should be asked about and treated as well.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev