Utmanande anpassningar: Policyprocesser och dilemman i lärares, speciallärares och specialpedagogers arbete med att anpassa undervisningen i grundskolan
Hur resonerar lärare, speciallärare och specialpedagoger om rättvisa, likvärdighet och ansvar i arbetet med anpassningar? Det är en av frågorna som Sofia Boo undersöker i sin avhandling.
Sofia Boo
Biträdande professor Susanne Severinsson, Linköpings universitet Forslund Professor Karin Frykedal, Linköpings universitet Professor Glenn Hultman, Linköpings universitet,
Docent Nina Klang, Uppsala Universitet
Linköpings universitet
2024-12-19
Abstrakt
Syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om hur professionerna lärare, speciallärare och specialpedagoger tolkar, formar och omformar policy om anpassningar i relation till skolors olika kontextuella förutsättningar, för att synliggöra hur dilemman hanteras i lärares arbete. Avhandlingens empiriska material består av observationer av lärares arbete i årskurs 1-6, intervjuer med lärare och fokusgruppsintervjuer med lärare, speciallärare och specialpedagoger. Policy enactment används som ett teoretiskt ramverk för att förstå hur policydokument tolkas av olika aktörer, anpassas till praktikens kontextuella förutsättningar och sedan rekontextualiseras i skolmiljön av de som är verksamma där. Resultatet visar på de dilemman som uppstår i arbetet och hur de hanteras av professionerna när de genom anpassningar försöker möta och hantera elevers olika behov och förutsättningar i den heterogena elevgruppen samtidigt som alla elever förväntas nå minst godkända resultat. Skolors skilda förutsättningar skapar orättvisa villkor som professionerna balanserar i. Det handlar bland annat om varierad tillgång till speciallärare och specialpedagoger som får betydelse för hur ansvar för olika arbetsuppgifter fördelas, hur det kompensatoriska uppdraget hanteras och hur samarbete mellan yrkesprofessionerna ges möjlighet att utformas. Mängden elever och en utmanande arbetssituation leder till prioriteringar mellan enskilda individers och gruppens samlade behov. I undervisningen görs individuella anpassningar om till anpassningar på gruppnivå för att minska behovet av individuella särlösningar. Det förekommer skilda synsätt och värderingar om när och hur det är rättvist att genomföra anpassningar, särskilt i relation till bedömningar av elevers prestationer. Betydelsen av vad en likvärdig utbildning innebär förhandlas mellan professionerna.