Uppdrag undervisning: Bland ärtpåsar och lagtexter i förskolan
Ebba Hildén har i sin avhandling utforskat den undervisande förskolläraren och mer specifikt hur undervisningsuppdraget formas.
Ebba Hildén
Professor Annica Löfdahl Hultman, Karlstads universitet Katarina Ribaeus, Karlstads universitet
Associate professor Christian Eidevald, Göteborgs universitet
Karlstads universitet
2021-05-07
Uppdrag undervisning: Bland ärtpåsar och lagtexter i förskolan
Institutionen för pedagogiska studier
Uppdrag undervisning: Bland ärtpåsar och lagtexter i förskolan
Den här avhandlingen fokuserar den undervisande förskolläraren och mer specifikt hur undervisningsuppdraget formas. Tre empiriska studier har genomförts utifrån olika aktörers perspektiv: de yngsta förskolebarnen, rektorerna och förskollärarna. Avhandlingen skapar kunskap om hur dessa olika aktörer på olika sätt bidrar till undervisningssituationer i förskolan.
De yngsta förskolebarnen bidrar till undervisningssituationer genom att delta och visa initiativ, vilket sker i huvudsak genom icke-verbal kommunikation. Rektorerna bidrar till undervisningssituationer genom att skapa förutsättningar för förskollärares förståelse för undervisning som begrepp och uppdrag. Förskollärarna bidrar till undervisningssituationer genom att ta ansvar och genomföra undervisningen tillsammans med barnen.
Avhandlingens sammanvägda resultat visar den icke-verbala kommunikationens betydelse för undervisningssituationer och på förskolifiering som en strategi för professionen i hanteringen av ny policy. Förskolifiering sker när rektorer och förskollärare fyller begreppet undervisning med ett innehåll som rimmar väl med förskolans tradition och kultur.