Understanding and improving quality of secondary school – Conceptions among teachers in Tanzania
Hur ser den tanzaniska gymnasielärarens uppfattningar om kvalitet ut och hur kan kvalitet utvecklas i gymnasieutbildningen i Tanzania? Det undersöker George Jidamva i sin avhandling.
George Jidamva
Professor Sven-Erik Hansén, Åbo Akademi
Åbo Akademi
2012-12-11
Understanding and improving quality of secondary school education : conceptions among teachers in Tanzania
Pedagogiska fakulteten
Abstrakt
Temat för studien handlar om gymnasielärares uppfattningar om kvalitet och om hur kvalitet kan utvecklas i gymnasieutbildningen i Tanzania. Studien är till sin karaktär kvalitativ och består av utprövade semistrukturerade intervjuer med sammanlagt trettio lärare som arbetar i fyra gymnasieskolor både i urbana och rurala miljöer. Lärarna har varierande arbetserfarenhet och undervisar i olika ämnen. Huvudfokus har gällt identifieringen av variationer i lärares uppfattningar om kvalitet. På basen av två forskningsfrågor avslöjar analysen uppfattningar av hur lärare förstår och önskar utveckla kvaliteten på gymnasieutbildningen. Resultaten visar att lärare förstår kvaliteten på utbildningen i sina skolor som försök att möta skolans och samhällets mål, som individuella prestationer och förmågor som att inneha kompetenser och som att möta utmaningar inom utbildning, Identifierade uppfattningar var baserade på lärarnas personliga kunskap, arbetsmiljön och varierande omständigheter som rådde i deras skolor. Uppfattningar om en förbättring av kvaliteten i gymnasieutbildningen innefattade utveckling av lärares motivation, skolmiljön, arbetet i klassrum, kvaliteten på lärares kunskaper och färdigheter och undervisningsmaterial. Ambitionen bakom studien ar att erbjuda en plattform för strategier för att förbättra kvaliteten på gymnasieutbildningen. Resultaten strävar till att ge en fördjupad insikt i uppfattningar hos en utvald grupp av lärare som arbetar under samma villkor inom gymnasieskolor I Tanzania. Av den här anledningen är den genererade kunskapen därför relevant för att belysa lärares uppfattningar även utanför den studerade gruppen av respondenter.
Understanding and improving quality of secondary school education : conceptions among teachers in Tanzania
The topic of this study deals with secondary school teachers’ conceptions on understanding and improving the quality of secondary school education in Tanzania. The study is qualitative and a tested semi-structured interview has been conducted comprising thirty teachers serving in four secondary schools both in the urban and rural context. The teachers represent a varying range of teaching experiences and subject areas. The main focus has been to identify variations in conceptions about quality among teachers. Based on two research questions, an analysis of interviews yields the teachers’ conceptions about understanding and improving the quality of secondary school education. The results show that, teachers understand quality of education in their schools as meeting the aims of schools and society, as individuals’ achievements and capabilities, as possessing competencies and as meeting the challenges of education. The conceptions identified were based on teachers’ personal knowledge, the context of their work or the different circumstances found in their schools. Conceptions about the improvement of quality of secondary schools comprised development of teacher motivation, school contexts, classroom practices, teacher knowledge and skills and instructional materials. The ambition of this study is to provide a platform for strategies on improving quality in secondary school education. The result aims at offering deep insights into a selected group of teachers working under the same conditions as secondary school teachers in Tanzania. Therefore the knowledge generated is also relevant for viewing teachers’ conceptions beyond the selected group of respondents.