Två lärarkategoriers arbete med sociala relationer i övergången från förskoleklass till årskurs 1
Pernilla Kallberg undersöker förskoleklasslärare och grundskollärares allmändidaktiska arbete med sociala relationer i övergången mellan förskoleklass och årskurs 1.
Pernilla Kallberg
Gunilla Sandberg, Mälardalens högskola Professor Anders Garpelin, Mälardalens högskolaAnne Lillvist, Mälardalens högskola
Professor Inge Johansson, Stockholms universitet
Mälardalens högskola
2018-11-09
Två lärarkategoriers arbete med sociala relationer i övergången från förskoleklass till årskurs 1
Two teaching professionals work on social relationships in the transition from preschool-class to primary school
Två lärarkategoriers arbete med sociala relationer i övergången från förskoleklass till årskurs 1
Denna studie undersöker två lärarkategoriers, i studien benämnda som förskoleklass-lärare och grundskollärares, allmändidaktiska arbete med sociala relationer i övergången mellan förskoleklass och årskurs 1. Detta är ett relationellt arbete som sker över tid och handlar om att samordna vuxnas och barns handlingar och uppfattningar i en utbildningsmiljö. Samordnandet syftar till att möjliggöra en undervisningsmiljö och utgör i övergången en viktig del av hur barn upplever sammanhang och mening.
Med utgångspunkt i ett deltagande i de två lärarkategoriernas pedagogiska praktiker syftar studien till att få en fördjupad förståelse av den mening lärare i förskoleklass respektive grundskolans år 1 ger sitt didaktiska arbete med sociala relationer i övergången. Med en tolkande ansats och med hjälp av begrepp, inspirerade av teorin om professionella representationer, fördjupas förståelsen av lärares handlingar som uttryck för den mening som ges arbetet.
Den mening lärare ger sitt arbete med sociala relationer handlar övergripande om att underlätta för barn och vuxna att möta skilda kulturella och sociala undervisningssammanhang. I resultatet framkommer att lärares arbete med sociala relationer ges en något skild framtoning i respektive skolform. Förskoleklassen beskrivs som en mer socialt inriktad praktik där grupprocesser och normer blir ett tydligt undervisningsinnehåll till skillnad mot årskurs 1 där sociala relationer succesivt sammantvinnas med hela undervisningssammanhanget, främst i form av klassrumsregler. I lärares handlingar framträder hur normer och värden, relationer och samverkan tillsammans med strukturer och organisation utgör delar av lärares arbete med sociala relationer. Det är ett arbete som till stor del är erfarenhetsbaserad. Analyserna visar hur de två lärarkategoriernas handlingar tar form och ges mening utifrån gränsdragande processer som klargör skillnaderna mellan de båda utbildningspraktikerna förskoleklass och årskurs 1. Samverkan mellan förskoleklass och årskurs 1 bidrar till ett upprätthållande av skillnader i synen på barn, verksamheternas innehåll och hur respektive yrkesroll gestaltas. Mening för arbetet med sociala relationer ges därmed olika innebörd för olika lärarkategorier.
Studien bidrar till att belysa hur lärares målmedvetna handlingar för att skapa en fungerande undervisningsmiljö i övergången blir särskilt värdefulla ur utbildningssynpunkt, i form av uppmärksammade socialisationsprocesser.