Trajectories of Learning: Embodied Interaction in Change
Helen Melander
Docent Fritjof Sahlström, Uppsala universitet
Professor Lorenza Mondada, Department of Language Studies, University of Lyon 2 and ICAR Research Lab
UU – Uppsala universitet
2009-06-05
Trajectories of Learning: Embodied Interaction in Change
Pedagogiska institutionen
Abstrakt
Avhandlingen handlar om lärande som förändringar i förståelse i sociala och situerade aktiviteter. Den bidrar till utvecklingen av de nya sätt att förstå lärande vilka initierats inom deltagandeperspektiv på lärande. Interaktion mellan flera deltagare i situerade aktiviteter är en grundläggande enhet för utforskandet av mänskliga handlingar och kognition. Med hjälp av det teoretiska ramverket samtalsanalys (eng. Conversation Analysis), föreslås en metod för analys och beskrivning av lärandebanor. Med utgångspunkt i ett synsätt på lärande, interaktion och kognition som nära relaterade, skrivs en syn på lärande som gradvis förändrad förståelse i situerade aktiviteter fram.
Det empiriska material som avhandlingen bygger på består av videoinspelningar från en grundskola och pilotutbildning. Inspelningarna analyseras med samtalsanalytisk metod, vilket omfattar detaljerad uppmärksamhet riktad mot både tal och kroppsliga aspekter av interaktion. Analyserna fokuserar utvecklingen av lärandebanor ur deltagarnas perspektiv. Banorna baseras på topikaliseringar och samkonstruktioner av innehåll för lärande, där interaktionell organisering och innehåll är nära relaterade. Deltagarna visas göra relevant relationer mellan tidigare, pågående och framtida handlingar och materiella sammanhang. De sätt på vilka de agerar i linje med samt gör motstånd mot deltagande och förändringar utforskas. Ett ramverk för analyser av lärande som multimodal interaktion i förändring utvecklas.
Avhandlingen visar fruktbarheten av samtalsanalys för förståelsen av lärandeprocesser. Resultaten understryker vikten av att inkludera kroppsliga handlingar, såsom varande konstitutiva delar av samkonstruktioner av innehåll, i lärandestudier. Värdet av att lyfta fram lärande som samkonstruktion och av att förankra analyserna i deltagarnas orientering understryks. Resultaten ökar förståelsen för hur människor lär, och för hur de gör relevant kunskap och erfarenhet i aktiviteter. Förståelsen av lärande och förändring som handlingar vilka kan initieras, ageras i linje med och göras motstånd mot, öppnar upp för ytterligare utveckling av samtalsanalys, och där lärandeforskare kan beskriva med större precision hur mänskligt lärande konstitueras.
Trajectories of Learning: Embodied Interaction in Change
This dissertation is about learning as changing understanding in social and situated activities. It takes part in the development of a reconceptualization of learning initiated within participationist perspectives. Multiparty interaction in situated activities is a primordial site for the exploration of human action and cognition. Through the theoretical framework of Conversation Analysis (CA), a method for the analysis and description of trajectories of learning is proposed. Departing from a view of learning, interaction, and cognition as closely related, learning is argued as gradually changing understanding in situated activities.
The empirical material consists of video recordings from an elementary school and pilot training. The recordings are analyzed using CA methods, including detailed attention to embodied features of interaction.
The analyses focus the development of trajectories of learning through the participants orientations. The trajectories are based on topicalizations and co-constructions of contents of learning, where interactional organization and content are interrelated. Participants are shown to make relevant relations between past, present, and future actions and material settings, and their ways of aligning and resisting participation and change are explored. A framework for the analysis of learning as embodied interaction in change is developed.
The dissertation shows the fruitfulness of CA work for the understanding of learning processes. The results underline the importance of including embodied action, as constitutive of the co-constructions of contents, into learning studies. The value of highlighting learning as co-construction and of anchoring the analyses in the participants orientations is underscored. The results further the understanding of how people learn, and of how they make relevant knowledge and experiences in activity. The understanding of learning and change as action, which can be initiated, aligned with and resisted, opens up for future developments within CA, where learning researchers might be able to describe more precisely how human learning is constituted.