Towards Visual Literacy in School. Interactions between Students and Interactive Visualizations in Social Science Classrooms
Vad kännetecknar läsning när elever och visuella analysverktyg interagerar? Det är en av frågorna som Ulrika Bodén undersöker i sin avhandling.
Ulrika Bodén
Linnéa Stenliden, Linköpings universitet Jörgen Nissen, Linköpings universitet
Professor Annika Lantz Andersson, Göteborgs universitet
Linköpings universitet
2023-03-24
Visuell litteracitet i skolan. Läsande och skrivande när interaktiva visualiseringar används i samhällsorienterad undervisning
Towards Visual Literacy in School: Interactions between Students and Interactive Visualizations in Social Science Classrooms
Visuell litteracitet i skolan. Läsande och skrivande när interaktiva visualiseringar används i samhällsorienterad undervisning
I denna avhandling undersöks visuell litteracitet i grundskolan när interaktiva datavisualiseringar används. Studien genomförs tillsammans med lärare och elever i årskurs 7, 8 och 9 under samhällsorienterade lektioner. Syftet är att kartlägga vad som kännetecknar att ”läsa” interaktiva datavisualiseringar, att ”skriva” kunskapsvisualiseringar och implikationer för en didaktisk design som stödjer elevernas visuella litteracitet.
I avhandlingen används ett verktyg för visuell analys som hanterar stora datamängder. Sådana informationsrika gränssnitt gör det lättare att upptäcka samband och dra slutsatser, men denna typ av interaktiva och multimodala texter är också komplexa och kräver därför andra sätt än linjär text när kunskaper ska presenteras.
Teoretiskt används ett socio-materiellt perspektiv för att studera interaktioner mellan aktörer (ex. elever, lärare, lektionsplaneringar, visualiseringar, skrivna texter). Studiens genomförs med utgångspunkt i designbaserad forskning. En intervention utvecklas och genomförs av fyra lärare och deras elever i sju olika samhällsorienterande klassrum. Det empiriska materialet består huvudsakligen av inspelningar av vad som sker på skärmen, vad som sker framför den, dvs av elevernas ansikten, röster och gester. Vanliga videoinspelningar från klassrummen, fältanteckningar och en fokusgrupp med lärare ingår också. Resultaten visar att denna typ av läsprocess är intensiv, performativ, dynamisk och präglas av samarbete. Processen att skriva kunskapsvisualiseringar kännetecknas av tre generella mönster: utforskande, samlande och att infoga/arrangera text och visualiseringar. Vidare, genom att identifiera kritiska aspekter som uppstår i klassrummen konstrueras ett ramverk för didaktiskt design angående utformning av undervisning som stödjer utvecklandet av elevernas visuella litteracitet.