Hoppa till sidinnehåll
Drama

Towards a performative pedagogy: An educational design study of three Theatre-In-Education programmes

Publicerad:28 oktober
Uppdaterad:12 november

Nina Dahl-Tallgrens avhandling handlar om teater i undervisningen (TIU ) som en konstpedagogisk praktik.

Författare

Nina Dahl-Tallgren

Handledare

Professor Ria Heilä-Ylikallio, Åbo Akademi Professor Anna-Lena Østern, Åbo Akademi

Opponent

Professor Lynn Fels, Simon Fraser University, Kanada

Disputerat vid

Åbo Akademi

Disputationsdag

2024-10-25

Abstract in English

Teater i undervisningen (TIU) är en konstform som kombinerar teater och lärande samt stärker deltagande engagemang genom att främja frågor och nyfikenhet kring ett visst tema. Studien undersöker hur TIU öppnar upp för möjligheterna att bredda användningen av konstformer i undervisnings­sammanhang.

Bakgrunden för den här studien är ett utvecklings- och forskningsprojekt, ”TIU på Wasa Teater” under åren 2020–2023. Under projektet producerades tre TIU-program med temat ungdomar och sociala medier, ensamhet, samt hållbarhet. Inom ramen för pedagogisk designforskning genomfördes tre forskningscykler kring dessa TIU-program. Studien undersökte relationen mellan teater och lärande: vad som produceras och vad som möjliggörs i de sammanvävda relationerna. Studien kan ge vägledning om hur man skapar ett utrymme för lärande, där deltagarna i TIU kan transformera sig själv i förhållande till världen.

Denna studie kännetecknas av att vara lyhörd, att identifiera möjligheter och utmaningar för olika former av samverkan mellan konstnärer, pedagoger, samhälle och forskare, med fokus på att åstadkomma förändring och utveckling inom såväl konstnärlig som pedagogisk praktik. Studien bidrar till insikt om sambandet mellan pedagogik och konst som lärande; att undervisa som en relationell, formande process för att producera kunskap. TIU erbjuder deltagarna en plattform för att utforska sig själva, sin identitet och sin omgivning utifrån olika perspektiv genom karaktärer och berättelser, vilket främjar kommunikation, empati och social förståelse, samt kritiskt tänkande. Eleverna engagerar sig och blir själva aktiva aktörer i sitt lärande där de kombinerar kreativt uttryck med reflektion i samverkan med andra. Studien har även gett insikt i dramaturgiskt tänkande; hur man strukturerar en performativ lärprocess och hur den faciliteras, alltså vägleds. Performativ betyder att lärarna och eleverna tillsammans utforskar kunskap där lärande sker genom aktivt deltagande och handling. Slutligen har upptäckterna i analyserna bidragit till utformning av en teori om performativ pedagogik: Relationen mellan undervisning genom konst, meningsskapande och lärande är sammanvävd med vår värld. Genom att kombinera teater och pedagogik som performativ pedagogik skapas en dynamisk, affektivt berörande, meningsfull och engagerande lärmiljö för barn och unga

Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev