Topos som meningsskapare: retorikens topiska perspektiv på tänkande och lärande genom argumentation
Hur kan vi arbeta öppet, men samtidigt kritiskt och kvalificerat med många samtidiga perspektiv – något som är relevant inte minst inom högskolan? Om det handlar Maria Wolrath Söderbergs avhandling.
Maria Wolrath Söderberg
Tina Kindeberg, Docent (Lunds universitet)
Örebro universitet
2012-09-21
Topos som meningsskapare: retorikens topiska perspektiv på tänkande och lärande genom argumentation
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap
Topos som meningsskapare: retorikens topiska perspektiv på tänkande och lärande genom argumentation
Den här avhandlingens långsiktiga mål är att bidra till en högskoledidaktik som förmår hantera föränderlighet, motstridighet och mångsidiga problem. En sådan didaktik bör emellertid vara förankrad i en reflekterad teori om meningsskapande. Avhandlingen prövar vilka bidrag den retoriska toposläran kan ge till en sådan teori.
Toposläran utvecklades som en kognitiv verktygslåda för tänkande och argumentation i problematiska, föränderliga och mångfacetterade frågor. Den byggde på antagandet att teman, skäl och resonemangssätt som tidigare fungerat för liknande syften skulle kunna återvinnas på nya frågor. Genom att ställa dem mot varandra i debatt och på så vis kritiskt undersöka dem kunde man åstadkomma en mångsidig perspektivprövning. Toposläran var kopplad till ett doxologiskt synsätt som har mycket gemensamt med dagens socialkonstruktivistiska förståelse av kunskap, men den var inte på samma vis förbunden med någon utbyggd teori om lärande. Denna avhandling undersöker förutsättningarna för en sådan teori.