Hoppa till sidinnehåll
Flerspråkighet

Till handling! En studie om att omsätta diskurser om flerspråkiga elevers lärande

Publicerad:2022-04-12
Uppdaterad:2022-05-19

Hur stöttar lärarna de flerspråkiga eleverna att använda sin flerspråkighet och kulturella mångfald som resurs för lärande? Det är en av frågorna som Manuela Lupsa utforskar i sin avhandling.

Författare

Manuela Lupsa

Handledare

Docent Maria Lindgren, Linnéuniversitetet

Opponent

Professor Christina, Hedman, Stockholms universitet

Disputerat vid

Linnéuniversitetet

Disputationsdag

2022-04-01

Titel (se)

Till handling!: En studie om att omsätta diskurser om flerspråkiga elevers lärande

Institution

nstitutionen för svenska språket

Abstract in English

The aim of the dissertation is to examine how teachers in preschool class and the first two levels of Swedish school implement discourses on multilingual pupils’ language and knowledge development in their mathematics teaching after receiving continuing professional development. The study is based on the theory of mediated discourse analysis and its methodology, nexus analysis (see Scollon & Scollon 2004), which reveals how discourses are translated into action based on three collaborating forces: interaction order, discourses in place, and the historical body. The analysis of the interaction order has been carried out using IR analysis (see Linell & Gustavsson 1987). The discourses in place and the teachers’ historical bodies have been analysed using a model of scaffolding strategies (see Hammond & Gibbons 2005) and have been restricted to pupils’ need for support in their development in the language of instruction and to use linguistic and cultural diversity as a learning resource. The material consists of three teachers’ final examination assignments in the continuing education, self-recorded lessons in mathematics and follow-up collegial reflection conversations. Also analysed is a questionnaire that the teachers completed before the continuing education started.

The results show that all three teachers support pupils to develop content knowledge in the language of instruction. However, none of the teachers supports the pupils in using linguistic and cultural diversity as a learning resource. Their teaching is in line with the attitude they showed in the questionnaire responses before the continuing education. The professional development nevertheless seems to have affected the teachers. The collegial discussions show not only that teachers are reinforced in their view of how multilingual pupils can be supported in their development of content knowledge in the language of instruction, but also that they have changed their views of how pupils’ linguistic and cultural diversity can be utilized as learning resources. With the support of the continuing education, all three have plans to test methods that take advantage of pupils’ linguistic and cultural diversity in teaching.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev