Hoppa till sidinnehåll
Fria skolvalet

Through the Ranks Essays on Inequality, Status and School Choice

Publicerad: 2019-09-16

Elin Molin har bland annat undersökt effekterna av skolreformen som ändrade antagningskriterierna på offentliga gymnasieskolor.

Författare

Elin Molin

Handledare

Professor Lars Ljungqvist, Handelshögskolan Stockholm

Opponent

Karin Edmark, Stockholms universitet

Disputerat vid

Handelshögskolan Stockholm

Disputationsdag

2010-05-31

Titel (eng)

Through the Ranks Essays on Inequality, Status and School Choice

Through the Ranks Essays on Inequality, Status and School Choice

This doctoral thesis in Economics consists of four self-contained chapters. The first two chapters examine the impact of a Swedish reform that changed the admission criteria at public upper-secondary schools. The author investigates
how this reform affected student sorting and long-term human capital and labor market outcomes. The last two chapters build on the empirical observation that income inequality and household debt-to-income levels have
increased simultaneously in many countries over the last decades. The third chapter investigates if there is a causal relationship between income inequality at the local level, and nonrich households’ consumption levels. The last chapter explores if utility functions that incorporate positional concerns in consumption can generate a positive relationship between income inequality and nonrich households’ debt-to-income levels, under standard economic model assumption.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm 6–7 maj eller digitalt via webbkonferensen 15 maj–5 juni. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. ERBJUDANDE! Bjud in rektor gratis på webbkonferensen.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj
Digital temaföreläsning

Barns utveckling i en digital värld

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning, som presenterar den senaste forskningen om digitala mediers påverkan på barns utveckling, inlärning och psykiska hälsa. Föreläsningen är av intresse för dig som arbetar i förskolan eller har barn i förskoleåldern. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
28 apr – 2 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Forskning och utveckling kategorier

1 in 5 college students takes math courses that repeat what they already know

2019-09-18
Around 40% of incoming college students are taking what University of Nevada, Las Vegas, assistant professor Federick Ngo calls "redundant" math classes, covering material they already learned in high school. Ngo's research also shows that female students and those from low-income households were more likely to take such classes, which Ngo says raises questions about…
Nyhetskategorier

"Vad bestämmer en lärares status?"

2020-02-25
För mig är läraryrket ett statusyrke, oavsett vilka ämnen du har eller i vilken skolform du undervisar. Och andra delar av arbetsmarknaden ska vara mycket glada om de lyckas anställa en lärare för att leda och lära ut på deras arbetsplats. Vad upplever du att läraryrket har för status och vad påverkar statusen? Det skriver…

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.