Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

The Usefulness of ICT Support Systems for Thesis Courses: Learners’ Perspectives at Bachelor and Master Level

Publicerad:2015-12-01

Tillgången till ett IKTSS (Information- och kommunikationteknikstödsystem) med strukturerade e-resurser och stöd av pedagogiska kommunikationer, underlättar examensarbetesprocessen för studenter, visar Naghmeh Aghaee har i sin avhandling.

Författare

Naghmeh Aghaee

Handledare

Professor Henrik Hansson, Stockholms universitet, Professor Christina Keller, Jönköping International Business School, Professor Matti Tedre, Stockholms universitet

Opponent

Professor Ola Lindberg, Mittuniversitetet, Sundsvall

Disputerat vid

Stockholms universitet

Disputationsdag

2015-12-18

Titel (eng)

The Usefulness of ICT Support Systems for Thesis Courses: Learners’ Perspectives at Bachelor and Master Level

Institution

Institutionen för data- och systemvetenskap

Abstrakt

Att göra en kandidat- eller magisterexamen är en resa som kan leda till framgång eller avbrutna studier. Tidigare forskning visar att det är viktigt att ta hänsyn till studenternas perspektiv och behov av information och olika typer av interaktion i högre utbildning. Detta kan underlättas av nätbaserade IKTSS (Information- och kommunikation TeknikStödSystem). Det övergripande syftet med avhandlingen var att skapa kunskap om hur användningen av IKTSS kan underlätta olika typer av interaktion och stödja studenter genom att minska svårigheterna i examensarbe tesprocessen och förbättra examensarbetenas kvalitet. Avhandlingen är baserad på två forskningsfrågor kring vilka problem studenter har när det gäller interaktion i examensarbetesprocessen och 2) hur användningen av IKTSS kan
underlätta olika typer av interaktion för att minska problem och avbrott i studierna bland studenterna. För att besvara forskningsfrågorna har fem huvudstudier med olika datainsamlings- och analysmetoder utförts inom ramen av en fallstudie, som följer användandet av ett IKTSS benämt SciPro. Datainsamlingen utfördes vid institutionen för data- och system vetenskap (DSV) vid Stockholms universitet, Sverige. Respondenterna var studenter som skrev examensarbeten på kandidat-, magister-, och masternivå i olika program på DSV, mellan 2012 och 2015. I de två inledande studierna analyserades data ur SciPro med hjälp av innehållsanalys. I de tre andra studier, användes webbaseradeenkäter och intervjuer. Resultaten visar att studenter har behov av tre huvudtyper av interaktion (student-student, kursinnehåll-student, samt handledare-student interaktion i examensarbetesprocessen). Ett strategiskt förslag ges kring hur dessa typer av interaktion i examensarbetesprocessen kan genomföras med stöd av ett IKTSS. Nyttan av dessa funktioner och resurser utvärderas utifrån studenters uppfattning och erfarenheter, och kategoriserades att underlätta studenters lärandeprocess och kommunikation under examensarbetesprocessen. Systemet stödjer både tillgång till och hantering av kursinnehåll och uppgifter, samt underlättar student-student och handledare-studentkommunikation. Baserat på resultaten från avhandlingens fem artiklar, utvecklades ett begreppsmässigt ramverk för att illustrera och belysa viktiga delar av ett IKTSS. Sammanfattningsvis, tillgången till ett IKTSS, med strukturerade e-resurser och stöd av pedagogiska kommunikationer, underlättar examensarbetesprocessen för studenter och möjliggör likvärdiga möjligheter till lärandet samt stödjer kommunikation med andra studenter.

The Usefulness of ICT Support Systems for Thesis Courses: Learners’ Perspectives at Bachelor and Master Level

Doing a bachelor’s or master’s degree is a journey that leads to success or attrition (dropout). Previous research show to the significance of considering learners’ perspectives and their need for information and different types of interaction. This can be done through online ICTSS (information and communication technology support systems). The overall aim of this dissertation was to create knowledge about how the use of ICTSS can facilitate different types of interaction and support learners in order to reduce thesis problems and attrition and to enhance the quality of the thesis outcomes. The aim was operationalized by two research questions scrutinizing the interaction problems in the thesis process and investigating how the use of ICTSS can facilitate different types of interaction to reduce such problems and attrition, and to enhance the learning opportunities and quality of the thesis outcomes. To answer the research questions, five main studies were performed by applying different research methods on a case study. The empirical studies were performed at the Department of Computer and Systems Sciences (DSV) at Stockholm University, Sweden. The respondents were different learners (students) with active thesis projects at the bachelor or master level in different programs at DSV between 2012 and 2015. For the first two studies, conceptual and content analysis of the data collected from the case study was performed. For the three other studies, open-ended online questionnaires (survey) and interviews were conducted. On the basis of the findings, three main types of interaction issues were developed which related to the need for more learner-content, peer-to-peer, and learner-supervisor interaction in the thesis process. The hypothesis was that the interaction issues could be reduced by implementing a set of strategic suggestions through the use of an ICTSS including a set of functionalities and resources. The usefulness of these functionalities and resources was evaluated with regard to the learners’ perception and experiences. The findings were categorized to facilitate learner-content, peer-to-peer, and learner-supervisor interaction, as well as management of the contents, supervision, and communication of the supervisory team. From these categories, a conceptual framework was developed in this dissertation to illustrate how the use of the ICTSS supports the thesis process. In conclusion, providing access to a set of structured e-resources and supporting educational communication through different types of interaction with peers and the supervisory team, enables learners’ self-managed learning and facilitates similar learning opportunities for learners in thesis courses.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev