Hoppa till sidinnehåll

The school and the Animal Other. An ethnography of human-animal relations in education

Publicerad:2007-05-18
Uppdaterad:2012-05-02

Skolan arbetar på många sätt för att förbättra djurs situation, säger Helena Pedersen, men förmedlar samtidigt idén om att djur ska kunna utnyttjas för människans syften. För att undvika konflikt försöker skolan låta elever behålla en medkännande inställning till djur, vilket istället bekräftar den motsägelsefulla relationen mellan människa och djur.

Författare

Helena Pedersen

Handledare

Professor Bo Andersson samt professor Dennis Beach.

Opponent

Professor Peter McLaren, UCLA, USA

Disputerat vid

GU – Göteborgs universitet

Disputationsdag

2007-05-11

Titel (eng)

The school and the animal other. An ethnography of human-animal relations in education

Institution

Institutionen för pedagogik och didaktik

Abstrakt

Avhandlingen The School and the Animal Other. An ethnography of human-animal relations in education belyser flera viktiga frågor inom området djuretik och utbildning genom nära observationer av en mångfald olika lärandesituationer och klassrumsaktiviteter. Hur uttrycks och diskuteras människa-djurrelationer i skolan? Hur utvecklar lärare och elever strategier för att hantera etiska konflikter som uppstår då djur tillskrivs positioner som tillgängliga för människans kontroll, utnyttjande och dödande? Hur hanterar skolor ämnen som djurparker, jakt, köttkonsumtion och djurförsök? Dessa frågor har tydliga implikationer för utbildning och samhälle. Avhandlingen, som bygger på detaljerad etnografisk forskning, åskådliggör, diskuterar och problematiserar människa-djurrelationer så som de gestaltas och medieras i skolan och analyserar dem genom en syntes av perspektiv hämtade från kritisk teori samt genusvetenskapliga och postkoloniala teoribildningar.

Avhandlingen visar att människa-djurrelationer är en angelägen fråga för pedagogisk teori och praktik. I de olika fysiska och sociala dimensionerna av skolmiljön produceras och reproduceras en mängd sociala representationer av djur. Dessa representationer berättar historier om gränsdragningar och identitetsskapande med avseende på både människor och djur och ställer på sin spets frågor om över- och underordning, normativitet och avvikelse, rationalitet och empati, liksom möjligheter till motstånd och förändring.

The school and the animal other. An ethnography of human-animal relations in education

How human-animal relations are expressed and negotiated has significance for the situation of animals in society and offers insights that contribute to our understanding of how we organize relations between humans as well. This critical ethnographic investigation is positioned at the intersection of education research and the interdisciplinary area of human-animal studies. It uses participant observation, interviews with students and teachers and critical discourse analyses of texts and other artefacts used in the schools investigated to contribute cross-curricular perspectives on how human-animal relations are configured in the daily activities of both vocational (animal caretaker) and university preparatory programs.

Building on central ideas from the Frankfurt School, the study proposes a platform for a critical theory of human-animal relations in formal education that embraces species-inclusive versions of critical pedagogy as well as gender and postcolonial analyses. In this vein, the study explores how social processes and practices in and outside the classroom enable certain human as well as animal subject positions while disabling others. A primary question is how a species-discourse intersects with categories formed around conceptions of gender, race/ethnicity, and class. A variety of ascribed animal representations and positions embedded in these processes are identified.

The study argues that human-animal relations are characterized by indeterminacy and contradiction. While the school may educate to achieve improved conditions for animals in human society, it is at the same time involved in a process of social and cultural reproduction that normalizes the accessibility of animal bodies for human purposes. At the heart of this reproduction process lies boundary work around the animal as other . Such conceptualizations at times conflict with the views of animals that students bring with them to school and they therefore receive guidance about the appropriate position of animals in society; guidance that at the same time allows students to keep intact a sense of self as caring and moral actors toward animals. The school has a repertoire of concrete strategies for achieving this, and the effects of these strategies are identified as key components in a hidden curriculum of human-animal relations. The analyses show that these effects constitute a shared frame of reference of commonsense knowledge about animals in which contradictions embedded in human-animal relations can be comfortably accommodated. In addition, analytical tools borrowed from postcolonial theory are proposed that contribute to understanding the operations of hegemonic discourses of human-animal relations in the classroom as well as the effects generated by resistance to these discourses.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Företagsekonomi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i företagsekonomi! Konferensen berör bland annat: Gy25 – vad ändras och varför?, att undervisa i företagsekonomi med ett brett hållbarhetsperspektiv, att kommunicera hållbarhet, undervisning i entreprenörskap – hur och varför? Delta på plats i Stockholm 21 november eller via webbkonferensen 28 november–20 december! Sommarerbjudande: 15% rabatt på din bokning när du anger rabattkod SOMMAR i bokningsformuläret!
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
21 nov
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer & boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev