Hoppa till sidinnehåll
Internationellt

Teachers’ Beliefs and Strategies when Teaching Reading in Multilingual Settings. Case Studies in German, Swedish and Chilean Grade 4 Classrooms

Publicerad:2019-06-25
Uppdaterad:2020-01-13

Monica Bravo Granström vill med sin forskning bidra med kunskap om lärares uppfattningar och strategier vid läsundervisning i flerspråkiga miljöer.

Författare

Monica Bravo Granström

Handledare

Prof. Dr. Gregor Lang-Wojtasik, Dr. Ulf Fredriksson

Opponent

Prof. Dr. Gregor Lang-Wojtasik, Dr. Ulf Fredriksson, Prof. Dr. Karin Schweizer, Prof. Dr. Katja Kansteiner, Prof. Dr. Joachim Rottmann, Prof. Dr. Stefan König

Disputerat vid

University of Education/Pädagogische Hochschule Weingarten (Tyskland)

Disputationsdag

2019-11-29

Titel (eng)

Teachers’ Beliefs and Strategies when Teaching Reading in Multilingual Settings. Case Studies in German, Swedish and Chilean Grade 4 Classrooms

Abstrakt

Globalisering har inte bara förändrat vårt samhälle, utan även haft stor påverkan på utbildningssektorn. Genom migration har antalet flerspråkiga elever i många skolor ökat. På ett politiskt plan är det få som argumenterar mot flerspråkigheten, snarare framförs initiativ för att främja den. På ett praktiskt plan har emellertid utmaningarna inom undervisning och utbildningspolitik ökat som resultat av den språkliga mångfalden hos eleverna. Läsning anses vara väldigt viktig för inlärning överhuvudtaget, men hur tas elevernas flerspråkighet ur deras egen livsvärld i beaktande i undervisningen? Tidigare forskning visar på starka kopplingar mellan lärares uppfattningar (beliefs) och deras praxis vilket gör detta till ett intrigerande ämne. Det övergripande syftet med denna studie var därför att få en bättre förståelse för lärares uppfattningar och strategier vid läsundervisning i flerspråkiga miljöer. Materialet utgörs av fallstudier genomförda i olika miljöer av språklig mångfald som undersökts med en tvärvetenskaplig, kvalitativ ansats. Fallstudierna inkluderar klassrumsobervationer samt intervjuer med lärare i tyska, svenska och chilenska skolklasser i årskurs 4. En kvalitativ innehållsanalys, uppdelad i tre analysprocedurer, genomfördes och resultaten tyder på dualistiska uppfattningar hos lärarna. Att skilja på språken verkar vara av betydelse, vilket nästan endast ger utrymme till språket som används i undervisningen. Detta återspeglas i lärarnas stategier och leder till en statisk implementering där elevernas språk från hemmet normalt sett inte inkluderas. Även en viss brist på professionell kompetens kring flerspråkighet kunde observeras. Detta gör att uppfattningar, snarare än evidensbaserad kunskap, är en avgörande faktor bakom pedagogiska val. Fyra olika typer av strategier för undervisning i flerspråkiga miljöer kunde identifieras och en typ av strategi som inte skänker den språkliga mångfalden någon större uppmärksamhet, utan snarare uppvisar en blindhet inför mångfalden, verkar dominera.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev