Hoppa till sidinnehåll

Teacher Educators’ Conceptions of Mathematics Teacher Education: Thoughts among Teacher Educators in Tanzania.

Publicerad:2010-06-10
Uppdaterad:2012-03-28
Författare

Andrew Binde

Opponent

Professor Cyril Julie, University of Western Cape, Sydafrika

Disputerat vid

ÅA – Åbo Akademi

Disputationsdag

2010-06-11

Titel (eng)

Teacher Educators’ Conceptions of Mathematics Teacher Education: Thoughts among Teacher Educators in Tanzania.

Abstrakt

Avhandlingen behandlar utbildningen av lärare i matematik i Tanzania. Frågeställningarna grundar sig på det tillstånd som uppstått efter reformen av lärarutbildningen år 2000 och som kännetecknas av divergerande uppfattningar om följderna av denna reform. Bland annat uppfattas tyngdpunkten i fråga om utvecklingen av lärarnas kunskaper ha förlagts på undervisningsmetoder på bekostnad av det matematiska innehållet. Avhandlingen utgår från debatten bland lärarutbildarna själva om balansen mellan ämneskunskaper och pedagogiska kunskaper. De specifika frågor som undersöks gäller a) vilka uppfattningar lärarutbildarna har om lärarutbildningen i matematik och b) vilket slags utveckling de ser som önskvärd.

Resultaten indikerar tydliga kvalitativa skillnader i uppfattningarna om utbildningen av matematiklärare. Dessa skillnader bygger på lärarutbildarnas olika bakgrund och är i sin tur möjliga utgångspunkter för skillnader i fråga om pedagogiska beslut. En del lärarutbildare ser matematiken som ett kunskapsfält som inte kan ifrågasättas, medan deras tankar beträffande professionell utveckling kretsar kring pedagogiska kunskaper och färdigheter. Den dominanta uppfattningen av lärarutbildningen är att det är fråga om integration av ämneskunskap och pedagogisk kunskap, men lärarutbildningen uppfattas av andra ha sin tyngdpunkt på matematiska undersökningar, inspirerande metoder och problemlösning. De sätt på vilka lärarutbildare vill dela med sig av kunskaper och färdigheter fokuserar på dels direkta möten, dels nätverk och samarbete över avstånd. Avhandlingen fördjupar förståelsen av utmaningarna och de olika sätt varpå matematikdidaktiken kan utvecklas både i skolor och inom lärarutbildningen i Tanzania.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari–4 mars. Läs mer och boka via skolporten.se!
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev