Teacher Educators’ Conceptions of Mathematics Teacher Education: Thoughts among Teacher Educators in Tanzania.
Andrew Binde
Professor Cyril Julie, University of Western Cape, Sydafrika
ÅA – Åbo Akademi
2010-06-11
Teacher Educators’ Conceptions of Mathematics Teacher Education: Thoughts among Teacher Educators in Tanzania.
Abstrakt
Avhandlingen behandlar utbildningen av lärare i matematik i Tanzania. Frågeställningarna grundar sig på det tillstånd som uppstått efter reformen av lärarutbildningen år 2000 och som kännetecknas av divergerande uppfattningar om följderna av denna reform. Bland annat uppfattas tyngdpunkten i fråga om utvecklingen av lärarnas kunskaper ha förlagts på undervisningsmetoder på bekostnad av det matematiska innehållet. Avhandlingen utgår från debatten bland lärarutbildarna själva om balansen mellan ämneskunskaper och pedagogiska kunskaper. De specifika frågor som undersöks gäller a) vilka uppfattningar lärarutbildarna har om lärarutbildningen i matematik och b) vilket slags utveckling de ser som önskvärd.
Resultaten indikerar tydliga kvalitativa skillnader i uppfattningarna om utbildningen av matematiklärare. Dessa skillnader bygger på lärarutbildarnas olika bakgrund och är i sin tur möjliga utgångspunkter för skillnader i fråga om pedagogiska beslut. En del lärarutbildare ser matematiken som ett kunskapsfält som inte kan ifrågasättas, medan deras tankar beträffande professionell utveckling kretsar kring pedagogiska kunskaper och färdigheter. Den dominanta uppfattningen av lärarutbildningen är att det är fråga om integration av ämneskunskap och pedagogisk kunskap, men lärarutbildningen uppfattas av andra ha sin tyngdpunkt på matematiska undersökningar, inspirerande metoder och problemlösning. De sätt på vilka lärarutbildare vill dela med sig av kunskaper och färdigheter fokuserar på dels direkta möten, dels nätverk och samarbete över avstånd. Avhandlingen fördjupar förståelsen av utmaningarna och de olika sätt varpå matematikdidaktiken kan utvecklas både i skolor och inom lärarutbildningen i Tanzania.