Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Sysselsättning och social rättvisa: En nationell registerstudie om 12 269 unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning

Publicerad:2016-04-19
Uppdaterad:2016-09-09
Syftet med Jessica Arvidssons avhandling är bland annat att öka kunskapen om vilka typer av sysselsättning som personer med intellektuell funktionsnedsättning har efter avslutad gymnasiesärskola.
Författare

Jessica Arvidsson

Handledare

Magnus Tideman, Högskolan i Halmstad Stephen Widén, Örebro Universitet Carin Staland-Nyman, Högskolan i Halmstad

Opponent

Professor Mattias Strandh, Umeå Universitet

Disputerat vid

Högskolan i Halmstad

Disputationsdag

2016-05-13

Titel (se)

Sysselsättning och social rättvisa: En nationell registerstudie om 12 269 unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning

Sysselsättning och social rättvisa: En nationell registerstudie om 12 269 unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning

Kunskapen om övergången mellan gymnasiesärskola och arbetsliv för unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning är begränsad. Varken välfärds- eller forskarsamhället har kunskap om vilken typ av sysselsättning som före detta elever i den svenska gymnasieskolan har efter skoltiden.

Huvudsyftet med denna sammanläggningsavhandling är tredelat: att (a) öka kunskapen om vilka typer av sysselsättning som personer med intellektuell funktionsnedsättning har efter avslutad gymnasiesärskola, att (b) åskådliggöra mönster och faktorer (kön, förfluten tid sedan examen, utbildningsprogram, boendekommun samt föräldrarnas födelseland och utbildningsnivå) som kan bidra till skillnader vad gäller typ av sysselsättning, samt att (c) skapa ett nationellt register som möjliggör kvantitativa analyser, longitudinella studier och utgör underlag för kvalitativa fördjupande studier av efter(sär)gymnasial sysselsättning. Avhandlingen innehåller fyra artiklar och en ramberättelse.

Ett nationellt register, Halmstad University Register on Pupils with Intellectual Disability (HURPID) skapades utifrån information i slutbetygen från 12 269 tidigare elever i gymnasiesärskolan. Slutbetyg är allmänna handlingar som begärdes från kommunerna. HURPID samkördes med två nationella register: Longitudinell Integrationsdatabas för Sjukförsäkrings- och Arbetsmarknadsstudier (LISA) och LSS-registret som innehåller information om insatser som beviljats enligt lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade. Avhandlingen bygger på tvärsnittsstudier vilka ger en ögonblicksbild av den efter(sär)gymnasiala sysselsättningen under 2011 bland de personer som gått ut mellan 2001-2011. Frekvensanalyser användes för att beskriva studiepopulationens karaktäristika. Korstabeller och Pearson´s chi2-test användes för att analysera skillnader avseende typ av sysselsättning mellan olika grupper i studiepopulationen. Sambandet mellan avhandlingens beroende och oberoende variabler undersöktes med bivariata och multivariata logistiska regressionsanalyser.

Analyserna visar att den största andelen (47%) av de unga har sin sysselsättning inom daglig verksamhet, 22,4% har ett förvärvsarbete, de flesta med någon form av lönesubvention; och 6,6% studerar. En betydande andel (24%) betecknas vara ”någon annanstans” (inte i någon av de andra tre sysselsättningstyperna). Andelen unga vuxna i daglig verksamhet är lägre än förväntat och andelen som har ett förvärvsarbete är högre än förväntat. En oväntat stor andel tillhör kategorin ”någon annanstans” och har inte daglig verksamhet, inte ett förvärvsarabete och studerar inte.

Kön, typ av utbildningsprogram, hur lång tid som förflutit sedan examen, boendekommun och föräldrarnas utbildningsnivå samt geografiska härkomst är alla faktorer som påverkar vilken typ av sysselsättning som unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning har. Män som har gått ett nationellt program i gymnasiesärskolan och som tog examen mellan 2001-2006 är de som har störst sannolikhet för att ha ett förvärvsarbete. Personernas boendekommun har en viss oberoende effekt på typ av efter(sär)gymnasial sysselsättning och den totalt sett låga andelen flyttar i populationen antas förstärka betydelsen av vilken kommun de bor i. Unga vars föräldrar är lågutbildade har mer sannolikt ett förvärvsarbete eller tillhör kategorin ”någon annanstans”. De vars föräldrar är högutbildade har mer sannolikt en sysselsättning inom daglig verksamhet eller studerar (exempelvis på Komvux eller folkhögskola). De unga vars föräldrar är födda i ett utom-europeiskt land är med större sannolikhet studerande eller personer som tillhör kategorin ”någon annanstans”.

Avhandlingens huvudresultat diskuteras i förhållande till ett teoretiskt ramverk om social rättvisa. Betydelsen av samhällets ansvar att främja alla medborgares möjlighet att vara och göra vad de har anledning att värdesätta betonas. Ett samhälle som främjar social rättvisa måste stödja människors möjligheter att oavsett funktionsförmåga kunna välja sysselsättning. Såväl den offentliga som den privata sektorn behöver tydligare betrakta personer med intellektuell funktionsnedsättning som en viktig resurs i samhället och på arbetsmarknaden; se dem som personer med förmågor som riskerar att döljas bakom kategorier, fördomar och föråldrade strukturer.

 

Abstract in English

Knowledge about the post-school occupation situation for young adults with intellectual disability (ID) is scarce. Neither the welfare system nor the scientific community have knowledge about what types of occupations former pupils of the Swedish upper secondary school for pupils with intellectual disability (USSID) have. The main objective of this compilation thesis was threefold: (a) to increase knowledge about which different kinds of post-USSID occupations young adults with intellectual disability have, (b) to illustrate patterns and factors
(gender, elapsed time since graduation, educational program, municipality of residence, parents’ education level and their country of origin) that may contribute to differences in type of post-USSID occupation and (c) to create a database that allows for quantitative studies, longitudinal analyses and forms the basis for future qualitative studies of post-USSID occupations. The thesis includes four articles and an introductory comprehensive summary. The Halmstad University Register on Pupils with Intellectual Disability (HURPID), was created based on information found in the final grades of 12,269 former pupils of USSID. The HURPID register was linked to two national registers; the Integrated Database for Labor Market Research (LISA) and the register which includes information about all services under the Act Concerning Support and Service for Persons with Certain Functional Impairments (abbr. LSS). The thesis is based on cross-sectional analyses which provide a snapshot of the post-school occupations in 2011 of students who graduated between 2001-2011. Descriptive statistics were used to describe the characteristics of the study’s population in the four empirical studies. Also cross-tabulations and Pearson chisquare tests were used in all articles. The connection between the studies’ dependent and independent variables was analyzed in bi- and multivariate logistic regression analyzes. The studies reveal that the largest proportion (47%) participated in daily activities; 22.4% were employed, most of them with some type of wage subsidy; and 6.6% participated in various forms of education programs. A large group (24%) is described as being “elsewhere” (not in any of the other three types of occupations). The amount of persons in daily activity is lower than expected and the amount of those who are employed is higher than expected. An unexpectedly large amount of young adults have their occupation “elsewhere”; neither in daily activities, nor in employment or in any kind of educational setting. The type of post-USSID occupation is associated with gender, type of educational program undertaken at school, elapsed time since graduation, municipality of residence as well as the parents’ level of education and country of origin. Men who attended a national USSID program and graduated between 2001-2006 were the most likely group to have a job. Also, the persons’ municipality of residence has an independent effect on the type of post-USSID occupation and the total percentage of geographical relocations in the study’s population is low. The parents’ level of education affects the young adults’ type of occupation. Those whose parents are less educated are more likely to be employed or have their occupation “elsewhere”. The ones whose parents are highly educated are more likely to be in daily activities or to be studying. Young adults whose parents are from a non-European country are more likely to be studying or in an occupation “elsewhere”. The results of the articles are discussed in relation to a theoretical framework about social justice. In summary this thesis has emphasized the significance of the society’s responsibility to promote all its citizens’ combined capabilities to be and do what they have reason to value. A society that promotes social justice must support people’s opportunity to choose an occupation, regardless of their functional ability. Both the public and private sectors must need to see people with intellectual disabilities as an important resource in the community and in the labor market; see them as people with abilities that are at risk of being hidden behind categories, prejudices and outdated structures.
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev