Studiesituationen för elever med särskilda matematiska förmågor
Eva Pettersson
Inger Wistedt, Håkan Sollervall
Fil dr Lisen Häggblom
LNU – Linnéuniversitetet
2011-05-18
Studiesituationen för elever med särskilda matematiska förmågor
Mathematically gifted students study situation
Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik
Studiesituationen för elever med särskilda matematiska förmågor
Studien belyser studiesituationen för elever med särskild matematisk förmåga, som i studien definieras som ett komplex av olika förmågor som alla kan vara mer eller mindre uttalade hos en individ. Studien baseras på tio fallstudier av elever i åldrarna 6-19 år. Sex av studierna är longitudinella (tre till sex år). För att validera resultaten av fallstudierna genomfördes två enkätstudier där 180 lärare (förskola till årskurs 9) och 284 matematikutvecklare fick svara på frågor om sin egen matematikundervisning och personliga erfarenhet av att identifiera och stödja begåvade elever.
Resultaten visar att matematiska förmågor kan ta sig många uttryck hos denna grupp elever och att deras behov av pedagogiskt stöd är stort. Studien pekar på vikten av de klassrumsnormer som påverkar samspelet mellan lärare och elev(er), sociala normer såväl som sociomatematiska, dvs normer specifika för ämnet matematik. De senare ställer höga krav på lärarnas matematiska kunskap och kompetens.