Hoppa till sidinnehåll
Bubblare

Strategiska skribenter. Skrivprocesser i fysik och svenska

Publicerad:2014-02-27
Uppdaterad:2015-05-10

Ann-Christin Randahl har undersökt hur elever i svenska skolor hanterar två olika skrivuppgifter, en labbrapport i fysik, och en text som ska skrivas inom svenska som skolämne.

Författare

Ann-Christin Randahl

Opponent

Professor Ellen Krogh, Syddansk Universitet, Odense, Danmark

Disputerat vid

Örebro universitet

Disputationsdag

2014-03-28

Titel (se)

Strategiska skribenter. Skrivprocesser i fysik och svenska

Institution

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Strategiska skribenter. Skrivprocesser i fysik och svenska

Ann-Christin Randahl är sedan 2011 verksam som doktorand i svenska på Södertörns högskola. Hon har en bakgrund som gymnasielärare i svenska och tyska. Hur tar sig strategiska skribenter an skrivuppgifter i skolan? I vilken utsträckning anpassar de sin skrivprocess efter texttyp och ämne och i vilken utsträckning tar de sig an skrivuppgifter på samma sätt, oavsett ämne? Utifrån ett dialogiskt perspektiv undersöker Ann-Christin Randahl (f. 1967) hur elever på det naturvetenskapliga programmet löser skrivuppgifter i två skilda ämnen, fysik och svenska. Arbetet med texterna sker framförallt i hemmet, ett vanligt men relativt outforskat sätt att organisera skrivande på gymnasieskolan. Resultaten visar att eleverna anpassar sin skrivprocess efter ämneskontexten. En laborationsrapport i fysik skrivs i en specifik ordning, från lätt till svårt. Varje del av laborationsrapporten hanteras för sig. De texter som skrivs inom svenskämnets ram kräver ett globalt textfokus. Stycken i texten utvecklas vid flera tillfällen och förändringar i textens makrostruktur är vanliga. Det finns också strategier som eleverna använder oavsett ämne. I en närstudie av tre elevers skrivprocesser synliggörs genom videoinspelningar och textloggning hur texten växer fram i dialog med skribenten och hur innehållsgenerering, planering och redigering är återkommande aktiviteter i denna process. Oavsett ämneskontext är alltså skrivprocessen rekursiv snarare än linjär för dessa elever. När man skriver tar man såväl fysiska som kognitiva resurser i bruk. Här gör de tre eleverna delvis olika val. För Kerstin är språket och en generellt hög skrivförmåga viktiga resurser. Paula skriver i dialog med sin pappa och Sara använder på olika sätt digitala medier i skrivprocessen. Strategiska skribenter väljer alltså strategi efter ämne. De går i dialog med den framväxande texten och de utnyttjar de resurser som den aktuella kontexten erbjuder.

Abstract in English

The purpose of this study is to explore how experienced student writers in Swedish schools handle two different writing tasks, a lab report in physics and a text to be written within Swedish as a school subject. Applying a dialogical perspective on writing, the study is an attempt to explore what role subject contexts play for the students’ writing processes and to what extent the strategies used by the students are more individual. The writing tasks were solved outside of class, a frequent, but relatively unexplored way of organizing writing tasks in upper secondary school in Sweden.

The results of the study indicate that different subject contexts enforce the emergence of different writing processes. The lab report was written in a certain order, from easy to difficult parts. Each part of the text was written on its own. Editing affecting the macrostructure of the text did not occur. In contrast, when writing the text within Swedish as a school subject, the paragraphs were developed at several different times during the writing process and questions concerning the global structure of the text seem constantly to have presented themselves. Extensive deletions were performed, and new angles to the subject introduced, affecting the macrostructure of the text.

Writing processes are also individual. In a close-up study, three students – here called Kerstin, Paula and Sara – video filmed their work with the two texts. The texts were logged by the students, writing on Google Drive. In this material the individual strategies come out in basically two ways: in the resources chosen by the students as well as in their editing of their texts. Kerstin may be said to have used ”herself” or, rather, a general writing ability. For Paula, her father functioned as an important resource. Sara was the one of the three who used digital media most frequently. In the students’ editing patterns, above all, Kerstin and Sara differed significantly. Kerstin did her editing during the formulation stage, regardless of writing task, while Sara mainly did her editing after the formulation stage.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev