Stärkt pedagogiskt ledarskap: Rektorer granskar sin egen praktik
Anette Forssten Seiser belyser i sin avhandling rektorers pedagogiska ledarskap, rektorers professionsutveckling och skolförbättring.
Anette Forssten Seiser
Professor Anders Arnqvist, Karlstads universitet Lektor Åsa Söderström, Karlstads universitet
Professor Michael Uljens, Åbo Akademi University
Karlstads universitet
2017-11-17
Stärkt pedagogiskt ledarskap: Rektorer granskar sin egen praktik
Institutionen för pedagogiska studier
Stärkt pedagogiskt ledarskap: Rektorer granskar sin egen praktik
Rektors pedagogiska ledarskap är ett ledarskap som ofta beskrivs som något positivt och nödvändigt men också som otydligt och svårgripbart. Denna studie är tänkt som ett bidrag till utbildningsvetenskaplig forskning med särskilt fokus på rektorers pedagogiska ledarskap, rektorers professionsutveckling och skolförbättring.
Avhandlingen är en aktionsforskningsstudie som bygger på samarbete, delaktighet, engagemang och partnerskap mellan forskare och rektorer. Den handlar om att förstå och förbättra en praktik men också om att skaffa sig kunskap om hur en sådan förbättring går till och vad som händer under arbetets gång. Aktionsforskning möjliggör ett vetenskapligt kunskapande samtidigt som en praktik förbättras.
Studiens resultat visar att rektors pedagogiska ledarskap handlar om att orkestrera skolans omgivande arrangemang så att de möjliggör en lärande och professionell praktik samt bidrar till en god förbättringskapacitet på skolan. Det handlar om att skapa rutiner för vilka som ska mötas och tala med varandra, hur ofta de ska mötas, vad de ska tala om och på vilket sätt det ska ske. En pedagogisk ledare nöjer sig inte med att tala om förändringar utan genomför och även uppmanar till konkreta aktioner i en skolas inre arbete. Rektors pedagogiska ledarskap har en tydlig viljeinriktning mot elevernas lärande och studien visar att det är ett ledarskap som stärks när fler delar på ansvaret.