Hoppa till sidinnehåll
Fria skolvalet

Stability and Change Policy, options, and choice in Swedish upper secondary education

Publicerad: 2021-03-30
Uppdaterad: 2021-05-20

Johanna Mellén har undersökt hur reformer av gymnasieskolans programorganisation har påverkat ungdomars val i ett allt mer marknadsanpassat skolsystem.

Författare

Johanna Mellén

Handledare

Professor Petra Angervall, Högskolan i Borås, Jan-Eric Gustafsson, Göteborgs universitet

Opponent

Professor Jón Torfi Jónasson, University of Iceland

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2021-03-31

Titel (eng)

Stability and Change Policy, options, and choice in Swedish upper secondary education

Stability and Change Policy, options, and choice in Swedish upper secondary education

The key role Swedish upper secondary education plays in differentiating between higher education and labour market sectors has been discussed from an equality perspective over the last 60 years. Despite political incentives to reduce social biases students’ programme choices, research shows a persistent impact of both home environment and gender. This thesis is part of a long tradition of policy informing, large-scale, recruitment research. It contributes to this tradition by viewing student recruitment in the light of freedom of choice and marketization. Assuming that student recruitment patterns, educational policy, options and choice affect each other in a complex process, it also provides a possible framework for a deepened understanding of student recruitment. The thesis presents results from four separate studies exploring how upper secondary programmes are shaped in national policy documents and how students with different social backgrounds respond to the implemented options. These studies explore policy documents from 1963 to 2008 as well as Swedish national registry data for upper secondary enrolment from 1990 to 2015. The results show that students’ programme choices are deeply stratified along similar lines in all cohorts, but also highlight alternative patterns that emerge in relation to organisational and societal shifts. In general, students from academic homes are continuously overrepresented in academic preparatory programmes and the distribution of students over different programmes is deeply gendered. Moreover, the changes that do occur appear to enforce rather than to counter recruitment biases. The findings also suggest that previous, policy informing, student recruitment research has not only had an evaluating function, but has also contributed to shaping upper secondary programmes. The analytical divides that emerge in policy papers (academic/vocational and science/social) are here shown to shape programmes that are entangled in prevailing power relations and to circumscribe students’ possibilities to choose. In addition, it is shown that the aggregations of data that previous research used as representations of these divides risk hiding other differentiating processes that potentially affect young peoples’ opportunities in life. Consequently, this thesis argues that social biases can be discerned and challenged by continuously revisiting the constructs that shape the understandings of what upper secondary education is – and can be.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm 6–7 maj eller digitalt via webbkonferensen 15 maj–5 juni. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. ERBJUDANDE! Bjud in rektor gratis på webbkonferensen.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj
Digital temaföreläsning

Barns utveckling i en digital värld

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning, som presenterar den senaste forskningen om digitala mediers påverkan på barns utveckling, inlärning och psykiska hälsa. Föreläsningen är av intresse för dig som arbetar i förskolan eller har barn i förskoleåldern. Vi erbjuder rabatter för grupper. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk
28 apr – 2 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Forskning och utveckling kategorier

Ändringar om jämställdhet i läroplanerna

2021-02-25
Elever i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan och vuxenutbildningen ska lära sig att kritiskt granska begränsande normer, värderingar och strukturer och få kunskap om könsmönster. Regeringen har fattat beslut om ändringar i läroplanerna som ska tillämpas från hösten 2022.
Forskning och utveckling kategorier

Jämställdhet i skolan

2020-04-28
Skolan ska enligt skollagen och läroplaner förmedla kunskaper om jämställdhet. Den ska också ge alla elever lika möjligheter oavsett könstillhörighet. Här hittar du inspiration och stöd i arbetet med att öka jämställdheten i skolan.
Nyhetskategorier

Rektorn om Komvux nya policy: ”Kan inte svara på om det är juridiskt hållbart”

2021-01-18
I våras antog Komvux i Örebro en ny policy i hopp om att sänka kostnaderna för teckenspråkstolk. Policyn är en tolkning av gymnasieförordningen där det fastställs att tolkstöd inte behöver erbjudas om antalet sökande är färre än fyra. Men enligt Skolverket avser och reglerar förordningen endast utbildning vid gymnasieskola.
Forskning och utveckling kategorier

En ständigt pågående process...

2020-04-06
Redan i bokens förord framgår tydligt att jämställdhet inte är en quick-fix. Det är en långsiktig, systematisk och ständigt pågående process, som kräver samverkan och ska gå hand i hand med skolutveckling på sikt, skriver Helena Enqvist i sin recension av boken Skolutveckling och jämställdhet.

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev

Prenumerera på Skolportens nyhetsbrev!

Vi ger ut kostnadsfria nyhetsbrev dagligen, veckovis och månadsvis. Breven sammanfattar nyheter och forskning inom olika områden.