Hoppa till sidinnehåll
Flerspråkighet

Språkliga gemenskaper och minoritetsspråkiga barn i svensk förskola

Publicerad:2019-06-25
Uppdaterad:2019-08-27

Ellinor Skaremyr har forskat om språkliga gemenskaper tar form och upprätthålls i svensk förskola när minoritetsspråkiga barn deltar.

Författare

Ellinor Skaremyr

Handledare

Annica Löfdahl, Karlstads universitet Lovisa Skånfors, Karlstads universitet

Opponent

Docent Anne Kultti, Göteborgs universitet

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2019-06-05

Titel (se)

Språkliga gemenskaper och minoritetsspråkiga barn i svensk förskola

Titel (eng)

Encountering speech communities : Minority language children in the Swedish preschool context

Institution

Institutionen för pedagogiska studier

Språkliga gemenskaper och minoritetsspråkiga barn i svensk förskola

Avhandlingen behandlar hur språkliga gemenskaper tar form och upprätthålls i svensk förskola när minoritetsspråkiga barn deltar. Avhandlingen bygger på två delstudier som sammanlänkas med en etnografisk kommunikationsmodell. Delstudie I handlar om hur nyanlända barn kommunicerar när de är nya i svenskspråkig förskola. Delstudie II behandlar en språkrevitaliserande verksamhet för barn med finsk minoritetstillhörighet.

Avhandlingen visar att de språkliga gemenskaperna, som de minoritetsspråkiga barnen deltar i, är komplexa. Gemenskaperna i förskolorna tar form och upprätthålls genom rutinsituationer med enspråkiga normer för hur kommunikation går till. Deltagarna däremot gör flerspråkiga handlingar, men flerspråkighet ses inte som en inkorporerad del av förskolors språkliga gemenskaper. Resultatet visar också att minoritetsspråkiga barn ges olika möjligheter att utveckla språk beroende på vilket språk de talar. I avhandlingen diskuteras och problematiseras Läroplan för förskolans, Lpfö 18, intention om en likvärdig utbildning för alla barn i förskolan. Avhandlingen visar att en gemensam uppmärksamhetsfokus och ett tillvaratagande av barns intressen kan möjliggöra språklärande. Avhandlingens bidrag är att öka kunskapen om hur förskolan bättre kan stödja minoritetsspråk i sin verksamhet.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Fritidshem

Välkommen till Skolportens konferens för dig som arbetar i fritidshem! Ta del av föreläsningar om bland annat tillgängliga lärmiljöer och hur man kan arbeta förebyggande mot våld och kränkningar! Delta på plats i Stockholm 4 februari eller digitalt via webbkonferensen 11 februari - 4 mars.
Läs mer och boka
Åk F–6
4 feb 2025
Digital temaföreläsning

Matematikångest

Skolportens digitala temaföreläsning för dig som vill lära dig mer om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv. Vad är matematikångest, och hur bemöter vi det på bästa sätt? Föreläsningen finns tillgänglig mellan 28 oktober och 2 december 2024.
Läs mer och boka
Åk 4–Vux
11 nov – 16 dec
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev