Spänning och motstånd: en studie av samtal i karaktärsämnet på ett elprogram
I sin avhandling analyserar Fredrik Lundström samtal i ett klassrum på ett yrkesprogram där eleverna utbildas till elektriker. Analyserna fokuserar på elevernas handlingar – vilket är en skillnad från många tidigare studier, som oftast inriktat sig på vad läraren gör.
Fredrik Lundström
Anna Lindström, Fritiof Sahlström, Mathias Broth
Nigel Musk, Fil. dr (Institutionen för kultur och kommunikation, Linköpings universitet)
Örebro universitet
2012-09-28
Spänning och motstånd: en studie av samtal i karaktärsämnet på ett elprogram
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap
Spänning och motstånd: en studie av samtal i karaktärsämnet på ett elprogram
Det här är en studie av samtal i ett karaktärsämne (ett ämne som hör ihop med programmets speciella profil) på ett yrkesprogram – där eleverna utbildas till elektriker.
I forskning om skolan har undervisningens ”verkstadsgolv” och vad som faktiskt sker där varit relativt avlägset. De praktiska inslagen i yrkesprogrammens verksamhet har mer eller mindre glömts bort. Den här studien beträder ”jungfrumark” i samtalsforskningen genom att utöver samtal i klassrummet också analysera praktisk verksamhet ute på arbetsplatser.
Analyserna är empirinära och tar ett helhetsperspektiv där rummet, kroppen och hanterade objekt ses som samordnade kommunikativa resurser tillsammans med talet. Analyserna fokuserar på elevernas handlingar – vilket är en skillnad från många tidigare studier, som oftast inriktat sig på vad läraren gör. Genom att flytta blicken bort från katedern och ut över hela klassrummet framträder en flexibilitet och en dynamik i samtalen ur ett nytt perspektiv. En medvetenhet om och förståelse för denna samtalens ekologi behövs som grund för diskussioner om skola och pedagogik; eftersom den utgör myllan i vilken pedagogiska metoder och olika agendor (inte minst politiska) skall planteras.
För den språkintresserade, eller den som är intresserad av människan som kommunikativ varelse överhuvudtaget, går det i studien också att lära om mer universella språkliga fenomen. Hur språkets flexibilitet, mångtydighet och poetiska egenskaper verkar och används i naturligt tal. Att människor till exempel inte alltid är ute efter att göra sig fullt begripliga inför varandra. Ett litet glapp, eller en otydlighet, i den gemensamma förståelsen kan ha sina fördelar; kanske är det till och med nödvändigt för att kunna genomföra verksamheter som präglas av spänningsförhållanden? Och poetiska inslag i språk är inte bara något som hör litteraturlektioner om lyrik och skaldning till. Man kan faktiskt säga att det skapas poesi i elklassrummet, mest hela tiden.
Abstract in English
This study examines how teaching is interactionally accomplished within a vocational program for students studying to become electricians. The data is drawn from video recordings of classroom lectures as well as hands-on instructions at construction work sites. The analysis of the classroom explores how the students exploit poetics and sequential structures of language including especially the Initiative-Response-Evaluation sequence to support, challenge or undermine teaching and to build alliances with or against peers. The analysis of the construction work sites focusses on how the teacher and the students use multimodal resources to create situations for teaching and learning. The analysis of the classroom focusses on how students launch different initiatives that compete with the instructional activities in the classroom. These initiatives emerge from and reveal the broad meaning potential inherent in linguistic forms. The analysis shows how structures and roles that are constitutive of the classroom as well as the emergent professional identity of the electrician provide resources for maintaining, challenging or even dissolving instruction.
The analysis of the construction work site shows how artefacts, postures, talk, and spatial configurations are handled in relation to place, mobility, and action. In stark contrast with the classroom, students at the construction site compete for the teacher’s attention and assistance. The analysis includes descriptions of collaborative moments between the teacher and the students as well situations where the teacher is interrupted and challenged by the students.
Three frames are deployed to convey meaning a professional, a mundane, and an educational. The professional frame involves higher or lesser degrees of manifested professional visions on part of the teacher as well the students. The mundane frame is characterized by playfulness which in turn can jeopardize the professional agenda. Instructions provide a tool for re-establishing an instructional setting where workrelated tasks can be executed.