Slöjdundervisning i grundsärskolan: En didaktisk studie om förutsättningar för Bildning
Anna Sjöqvist vill med sin forskning bidra till samtal om utbildning och undervisning i ämnet slöjd för elever i grundsärskolan.
Anna Sjöqvist
Professor Kerstin Göransson, Karlstads universitet Karin Bengtsson, Karlstads universitet Susanne Hansson, Karlstads universite
Professor Johan Malmqvist, Linnèuniversitetet
Karlstads universitet
2022-06-22
Slöjdundervisning i grundsärskolan: En didaktisk studie om förutsättningar för Bildning
Sloyd education in compulsory school for students with intellectual disability : A didactic study of conditions for Bildung
Institutionen för pedagogiska studier
Slöjdundervisning i grundsärskolan: En didaktisk studie om förutsättningar för Bildning
Den här avhandlingen handlar om slöjdundervisning i grundsärskolan. Med utgångspunkt i kritisk-konstruktiv didaktisk teori riktas intresset mot utbildningens demokratiserande dimensioner och hur elever i grundsärskolan kan ges förutsättningar att utveckla Bildning, i betydelsen självbestämmande, medbestämmande och solidaritet.
En enkätstudie till grundsärskolerektorer och en fallstudie vid två grundsärskolor visar hur variationer gällande faktorer på både skol- och klassrumsnivå skapar olika förutsättningar för Bildning genom slöjd. Det handlar till exempel om organisatoriska faktorer som undervisningslokaler, lärares utbildning och rektors skolformsansvar. Det handlar även om lärares didaktiska grundsyn och den didaktiska miljöns utformning i själva undervisningssituationen, där lärares och elevers samhandlingar i relation till slöjdens kunskapsinnehåll ger olika utrymme för grundsärskolans elever att utveckla självbestämmande, medbestämmande respektive solidaritet.
Avhandlingen bidrar med didaktisk kunskap om ämnet slöjd, om grundsärskolans verksamhet samt, mer generellt, om undervisning i estetiska ämnen i specialpedagogiska praktiker. Den utgör även ett bidrag till diskussioner om demokratiska frågor i förhållande till specialpedagogik samt om utbildningens övergripande syfte.