Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen
Peter Hasselskog
GU – Göteborgs universitet
2010-04-23
Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen
Institutionen för mat, hälsa och miljö
Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen
Avhandlingsarbetets syfte är att synliggöra slöjdlärares skilda förhållningssätt i undervisningen. Hur lärare genomför sin undervisning och agerar i förhållande till sina elever påverkar vad eleverna ges möjlighet att lära. Olikheter mellan lärare relaterar också till att slöjdundervisningen skall vara likvärdig. Forskningen inom det slöjdpedagogiska/didaktiska fältet är sparsam. Kännedom om hur slöjdundervisning utöver den man själv har erfarenhet av är begränsad. Slöjdundervisning har studerats med hjälpa av lärare och elevers beskrivningar genom dagböcker. Dessutom har den muntliga kommunikationen mellan lärare och elever analyserats med hjälp av mp3-inspelningar. Resultatet beskrivs dels i form av fyra konstruerade idealtyper: Serviceman, Instruktör, Handledare och Pedagog. Dels i form av tre huvudsakliga förhållningssätt hos slöjdlärarna: Lärare som lägger fokus på instruktion för nästa steg i elevernas arbete, lärare med fokus på att skapa förståelse hos eleverna, och lärare som i första hand stöttar eleverna genom att hjälpa till med det eleverna ber om. I arbetet diskuteras hur de identifierade förhållningssätten påverkar förutsättningarna för elevernas lärande. Detta beskrivs bland annat i form av olika fokus på eller förutsättningar att lära om, i, med och genom slöjdundervisningen. Den studerade undervisningen utmärks av att vara individualiserad, elevernas inflytande och engagemang är generellt stort. I förhållande till likvärdighet möjliggörs därigenom en anpassning till olika elevers förutsättningar. Däremot ges elevernas egna initiativ och ansvarstagande varierande utrymme beroende på lärarens förhållningssätt. Studien väcker också frågor om hur slöjdlärarna uppmärksammar eleverna på vad som lärs, hur det lärs och hur det relaterar till målen för slöjdundervisningen.
Abstract in English
The purpose of this thesis is to make explicit and analyse sloyd teachers varied strategies in the classroom and how these differences are related towhat and how pupils are likely to learn. Variations between teachers anddifferent conditions for learning are related to questions of equivalence ineducation. Systematic investigations of sloyd education have been scarce,making knowledge about sloyd education beyond personal experienceslimited.In the present study, teaching and learning of sloyd are described usingteachers and pupils narratives in diaries. Mp3-recordings of verbalcommunication between teachers and pupils have also been analysed.The results of analysing diaries are presented as four constructed teacher idealtypes: The Serviceman, The Instructor, The Supervisor and The Educator.These analytical constructs correspond to different strategies of teaching andlearning: focusing on instructions for the next step in the process; focusing onpupils understanding through dialogue; and letting pupils workindependently and supporting them by doing what they ask for.The Mp3 study offers still another perspective on pupils learningenvironment, by using a distinction between learning about, in, with andthrough sloyd education. The analysed sloyd practices are highlyindividualised, the influence and commitment by the pupils are significant.Processes of education adapted to individual pupils prerequisites and needsare thereby made possible. However, pupils own initiative and responsibilityare given varied emphasis depending on the teachers strategies in theclassroom. The study raises questions of how equivalence are dealt with, howsloyd teachers make pupils aware of what they learn, how they learn and howthis learning correspond to national objectives for sloyd education.