Hoppa till sidinnehåll
Läsning

Sladdbarn, vuxennätverk och digitala spänningar: Digitalisering och mediestrid i barn- och ungdomslitteraturen i Sverige 2000–2019

Publicerad:1 oktober

Jakob Olsson belyser i sin avhandling hur digital teknik representeras och didaktiseras i samtida litteratur för unga läsare. 

Författare

Jakob Olsson

Handledare

Docent Sofia Wijkmark, Karlstads universitet Professor Christina Olin-Scheller, Karlstads universitet

Opponent

Professor Maria Österlund, Åbo Akademi

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2024-10-11

Abstrakt

Under 2000-talet har digitala teknologier tagit en alltmer självklar plats inte bara i den mänskliga-teknologiska tillvaron, utan även i barn- och ungdomslitteraturens gestaltningar av den. I sin avhandling belyser Jakob Olsson hur digital teknik såväl representeras som didaktiseras i samtida litteratur för unga läsare, samt hur dessa böcker kopplar upp sig mot en vidare, digital diskurs där ungas relation till tekniken ofta står i centrum. I särskilt fokus står samtidens mediestrider och vuxenvärldens många och delvis motstridiga budskap, där unga människor samtidigt ska omfamna tekniken och hålla den på armlängds avstånd.

I avhandlingen kombineras kvantitativa metoder med läsningar för att inventera och analysera de tekniska och teknikanvändande gestalterna i böcker utgivna under perioden 2000–2019. Där framträder en komplex och spänningsfylld bild av det som vuxenvärlden tror att unga vill och behöver läsa om den digitala tekniken.

Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev