Skriftspråkliga handlingar i förskoleklass och årskurs 1
Christina Aminoff har undersökt skriftspråkliga handlingar i förskoleklass och årskurs 1 och i övergången mellan de två skolformerna.
Christina Aminoff
Associate professor Karin Forslund Frykedal, Linköpings universitet Marianne Skoog, Örebro universitet
Professor Gunilla Sandberg, Mälardalens högskola
Linköpings universitet
2021-12-17
Skriftspråkliga handlingar i förskoleklass och årskurs 1
Literacy events in preschool class and year 1
Institutionen för beteendevetenskap och lärande, pedagogik och didaktik
Skriftspråkliga handlingar i förskoleklass och årskurs 1
Denna avhandling handlar om skriftspråklighet i förskoleklass och årskurs 1. Syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om skriftspråkliga handlingar i förskoleklass och årskurs 1 och i övergången mellan de två skolformerna. I avhandlingen ingår tre förskoleklasser och fem klasser i årskurs 1. Det empiriska materialet består av observationer, fältanteckningar, stillbilder och informella samtal. Materialet har analyserats med hjälp av tematisk analys, begrepp från tidigare forskning samt begrepp från avhandlingens teoretiska utgångspunkt, det sociokulturella perspektivet. Materialet har även analyserats med inspiration från Luke och Freebodys (1997, 1999) resursmodell. Resultatet visar att när läraren och barnen arbetar med läsande och skrivande är ofta språkets form, funktion och innehåll åtskilda från varandra. Det är en bild som framträder i arbetet med exempelvis skriftens kod. Träning av kodningsfärdigheter kopplas inte till ett funktionellt läsande och skrivande, utan sker i isolerade aktiviteter. I övergången mellan skolformerna upprepas skriftspråkligt innehåll, exempelvis kan barnen göra samma eller liknande ljudanalytiska övningar i årskurs 1 som de arbetat med i förskoleklass. Det innebär att de barn som redan behärskar det som ska läras i en övning inte möts utifrån sina kunskaper och erfarenheter.