Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Skriftspråkande i förskoleklass och årskurs 1

Publicerad:2012-01-10
Uppdaterad:2012-05-03

Traditionellt lärarstyrda övningar dominerar undervisningen i läsande och skrivande i förskoleklass och årskurs ett. Detta lämnar lite utrymme för elevernas egna erfarenheter och lekfulla utforskande av skriftspråket, visar Marianne Skoogs avhandling.

Författare

Marianne Skoog

Handledare

Ninni Wahlström, Örebro universitet och Caroline Liberg, Uppsala universitet

Opponent

Professor Bente Eriksen Hagtvet

Disputerat vid

Örebro universitet

Disputationsdag

2012-01-13

Titel (se)

Skriftspråkande i förskoleklass och årskurs 1

Institution

Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

Abstract in English

The interest of this thesis is literacy teaching and learning in preschool class and grade 1 settings in the Swedish public school system. The aim is to investigate what different meanings are offered in the initial teaching of literacy, concerning content, form and context. The offer of meaning is here understood as an important aspect of what pupils learn. The teacher s choice of content and form of the teaching will create different contexts of meaning, which will contribute to the shaping of pupils understanding of what literacy is about, to their view of themselves as literacy agents, as well as to their view of learning in general. An additional interest is to elucidate the possibility of a continuity between the literacy practices of the preschool class and those of the school and in what ways such a continuity can be perceived.
Theoretically the study is based on sociocultural perspectives on literacy and learning drawing basically on the research field of New Literacy Studies. The investigation has been carried out over a two year period, in two different classes in two different schools, during which the pupils attended preschool class and grade 1. The study is inspired by ethnographic methodology. The literacy events that have been analyzed can be described as a part of everyday life in the different classrooms. Concepts from Luke and Freebody s (1997) Four Literacy Resources Model have inspired the analysis of the empirical material.
The offer of meaning emerging in the literacy practices in the two classes point to a narrow view of what literacy is about in the early years of schooling. Letters and sounds become the what of teaching. Formal training of skills consti-tute the main content of literacy activities. The experiences and perspectives of the pupils and the questions they ask about themselves and the world they inhabit are not used as content of teaching and neither as productive resources in the classroom.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev