Hoppa till sidinnehåll
Elevhälsa

Skolsköterskans möjlighet att upptäcka och stödja barn som far illa eller riskerar att fara illa

Publicerad:2018-05-02
Uppdaterad:2018-06-11

Skolsköterskan har potential att upptäcka utsatta barn genom de regelbundna kontakterna och elevernas förtroende för skolsköterskan. Det visar Lisbet Engh i sin avhandling.

Författare

Lisbet Engh

Handledare

Associate Professor Ulla-Britt Eriksson, Karlstads universitet Professor Carl-Gustaf Bornehag, Karlstads universitet,

Opponent

Associate Professor Ina Borup, Nordic School of Public Health NHV

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2018-05-18

Titel (se)

Skolsköterskans möjlighet att upptäcka och stödja barn som far illa eller riskerar att fara illa

Titel (eng)

The School Nurse’s Ability to Detect and Support Maltreated Children

Institution

Institutionen för hälsovetenskaper

Skolsköterskans möjlighet att upptäcka och stödja barn som far illa eller riskerar att fara illa

Många barn som far illa eller riskerar att fara illa upptäcks inte och får inte det stöd de behöver. Skolsköterskan möter alla elever vid regelbundna hälsobesök och får därmed kunskap om elevernas hälsa och livssituation. Avhandlingens övergripande syfte var att öka kunskapen om skolsköterskans möjlighet att upptäcka barn som far illa eller riskerar att fara illa samt initiering av stödinsatser.

Avhandlingen grundar sig på fyra delstudier, som baseras på fokusgruppsintervjuer och populationsdata från elevhälsodatabasen ELSA. Resultaten visar att skolsköterskan har potential att upptäcka utsatta barn genom de regelbundna kontakterna och elevernas förtroende för skolsköterskan. För att stödinsatser ska kunna initieras måste barnet våga avslöja sin utsatthet eller att den upptäcks på annat sätt. Hinder för upptäckt och stöd som uppmärksammades var framförallt tillitsbrist, undvikande, starka känslor och bristande dokumentation. Dessa hinder hade delvis sin grund i organisationen av elevhälsoarbetet och bristande resurser, vilket även påverkade samverkan såväl internt inom skolan som externt med andra aktörer såsom socialtjänst samt övrig hälso- och sjukvård.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolbibliotek

Välkommen till Skolportens konferens för dig som leder eller arbetar i Skolbibliotek! Delta på plats i Stockholm eller digitalt via webbkonferensen. Ta del av den senaste forskningen och utvecklas i din yrkesroll. Missa inte att boka till bästa pris redan idag!
Läs mer och boka
Åk F–Vux
6–7 maj 2025
Digital temaföreläsning

Folk- och världsmusik

Skolportens digitala föreläsning för dig som är musiklärare i grundskolan! Titta när det passar dig mellan 10 februari och 17 mars. Förutom handfasta förslag på hur du kan undervisa om folk- och världsmusik får du med dig diskussionsfrågor inför samarbetet med kollegor, samt mängder av material att använda direkt i undervisningen.
Läs mer och boka
Åk 4–9
10 feb – 17 mar 2025
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev