Skolsköterskans möjlighet att upptäcka och stödja barn som far illa eller riskerar att fara illa
Skolsköterskan har potential att upptäcka utsatta barn genom de regelbundna kontakterna och elevernas förtroende för skolsköterskan. Det visar Lisbet Engh i sin avhandling.
Lisbet Engh
Associate Professor Ulla-Britt Eriksson, Karlstads universitet Professor Carl-Gustaf Bornehag, Karlstads universitet,
Associate Professor Ina Borup, Nordic School of Public Health NHV
Karlstads universitet
2018-05-18
Skolsköterskans möjlighet att upptäcka och stödja barn som far illa eller riskerar att fara illa
The School Nurse’s Ability to Detect and Support Maltreated Children
Institutionen för hälsovetenskaper
Skolsköterskans möjlighet att upptäcka och stödja barn som far illa eller riskerar att fara illa
Många barn som far illa eller riskerar att fara illa upptäcks inte och får inte det stöd de behöver. Skolsköterskan möter alla elever vid regelbundna hälsobesök och får därmed kunskap om elevernas hälsa och livssituation. Avhandlingens övergripande syfte var att öka kunskapen om skolsköterskans möjlighet att upptäcka barn som far illa eller riskerar att fara illa samt initiering av stödinsatser.
Avhandlingen grundar sig på fyra delstudier, som baseras på fokusgruppsintervjuer och populationsdata från elevhälsodatabasen ELSA. Resultaten visar att skolsköterskan har potential att upptäcka utsatta barn genom de regelbundna kontakterna och elevernas förtroende för skolsköterskan. För att stödinsatser ska kunna initieras måste barnet våga avslöja sin utsatthet eller att den upptäcks på annat sätt. Hinder för upptäckt och stöd som uppmärksammades var framförallt tillitsbrist, undvikande, starka känslor och bristande dokumentation. Dessa hinder hade delvis sin grund i organisationen av elevhälsoarbetet och bristande resurser, vilket även påverkade samverkan såväl internt inom skolan som externt med andra aktörer såsom socialtjänst samt övrig hälso- och sjukvård.